عنوان

+

تجربیات مدون آموزشی معلم دبستان

فهرست/چکیده

+

چکیده

در این مقاله ابتدا به بیان تجربیات در زمینه تدریس دوره دبستان و سپس به تبیین روش های تدریس و لجبازی دانش آموزان و علل و درمان آن،  ملاک های تشخیص کم رویی  و در مان آن، روش های پی بردن به حسادت کودکان ، تنبیه بدنی وحرمت شکنی ، و معلمان: ، موانع و راهبردها می پردازیم .

تعلیم و تربیت درست می‎تواند به عنوان یک عامل مؤثر در نظم دهی کلاس عمل کند، عاملی که باعث می‎شود تا دانش‎آموزان به موضوع آموزش چنان علاقه مند شوند که مشکلی در مورد انضباط به بار نیاورند .این تعلیم و تربیت مستلزم این است که معلم شاخص‎های آسیب پذیر کلاس را بشناسد و متغیرهایی را که در اختیار وی است به صورت استادانه دستکاری کند تا بتواند آسیب‎های به وجود آمده توسط عوامل خارج از کنترل را کاهش دهد.

بهترین مدیریت کلاس درس ایجاد موقعیتی است که در آن ارائه کلاس درس با کمترین آسیب پذیری به خاطر سوء رفتار دانش‎آموزان روبرو شود. اگر در کلاس موقعیت یادگیری به گونه‎ای ایجاد شود که دانش‎آموزان تمام توجه خود را به فعالیت‎های درسی متمرکز کنند و جذابیت درس چنان آنان را مشغول دارد که فرصت ایجاد وقفه و اخلال در ارائه و انجام فعالیت‎های یادگیری نداشته باشند، مدیریت خوب کلاس اعمال شده است.

واژه های کلیدی: معلم،  دبستان، ، لجبازی دانش آموزان ،  کم رویی  ، حسادت کودکان ، تنبیه بدنی وحرمت شکنی ، ، تجربیات، چالش ها ،

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
خلاصه     ۳
اولین تجربه معلمی من    ۴
    ۵
پیشنهاد    ۶
سال دوم تدریس یک تجربه شیرین و یک تجربه تلخ    ۷
تجربه دیگر    ۸
لجبازی دانش آموزان    ۹
ملاک های تشخیص لجبازی    ۱۰
علل لجبازی    ۱۱
درمان لجبازی    ۱۲
کم رویی     ۱۳
ملاک های تشخیص کم رویی    ۱۴
علل کم رویی    ۱۴
راه کارهای پیشگیری کم رویی    ۱۶
حسادت    ۱۷
روش های پی بردن به حسادت کودکان    ۱۸
منشا و علل حسادت    ۱۸
راههای درمان حسادت    ۱۹
تنبیه بدنی وحرمت شکنی    ۲۰
هدایت تحصیلی    ۲۱
فعالیت به عنوان سرگروه تاریخ    ۲۲
امتحانات و ارزشیابی    ۲۳
بررسی اجمالی برخی از کاستی های سوالات آزمون های مختلف و سوالات امتحانات نهایی در درس تاریخ  ۲۵
شیوه ی تدریس – تجربیات و چالش ها    ۲۷
معلمان: مدیریت کلاس، موانع و راهبردها    ۲۸
تعریف مدیریت کلاس    ۳۱
    ۳۴
بحث و نتیجه گیری    ۳۸
منابع    ۳۹

منابع:

قرآن کریم.آوای قرآن(۱۳۸۹)

مولوی،جلال الدین محمد ابن محمدمثنوی تهران:تمیشه(۱۳۸۴)

مظاهری.حسین ویژگی های معلم خوب قم:نشر اخلاقی(۱۳۷۹)

تقی پور ظهیر،علیمبانی و اصول آموزش و پرورش،تهران:نشر آگه(۱۳۷۶)

سیف.علی اکبراندازه گیری،سنجش و ارزشیابی آموزشیتهران:نشر دوران(۱۳۹۱)

فضلی خانی.منوچهرراهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرآیند تدریس،تهران:آزمون نوین(۱۳۸۳)

شریعتمداری.علی اصول و فلسفه تعلیم و تربیت،تهران:امیر کبیر(۱۳۶۴)

بیابانگرد.اسماعیل   روانشناسی تربیتی،تهران:نشر ویرایش(۱۳۹۰)

آقازاده.محرم، راهنمای روش های نوین تدریس(۱۳۸۴)تهران:پاییز

رادمنش،محمد حسن و دیگران بچه های رنگارنگ،بررسی اختلال رفتاری کودکان و نوجوانان و راه کار های آن،ایران:بصیرت (۱۳۹۰)

خلیلی صدرآباد و دیگران   با این دانش آموز چه کار کنم؟یزد:بصیرت افزا(۱۳۹۱)

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

مقدمه :

اندر حکایت اهمیت علم این را بگویم و بس که، اولین کلمه ای که بر رسول خدا (ص)نازل شد (اقرا)بود.بنابراین کلید ورود به تمام مسیرها خواندن است.

اکنون که کم کم دارم خود را برای پایان کار در آموزش و پرورش آماده می کنم و سال های شیرین و تلخ را پشت سر می گذارم تجربیاتم را روی کاغذ می آورم تا شاید نگاه معلمی بدان بیافتد و کار های خوش آیندی را که  انجام داده ام را ادامه و کارهای ناخوش آیندم را انجام ندهد.

همیشه معلم باید تدریس خود رابراساس این آیه استوار نماید.یعنی این آیه محملی باشد برای تدریس که اگر این محور نباشد درس او تاثیری نخواهد داشت.[و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه]

اول ای جاندفع شر موش کن     وانگهی در جمع گندم کوش کن

برای اینکه تدریس به هدرنرفته باشد می بایست اول ظرف فطرت دانش آموزان را پاک کرد و سپس تدریس را آغاز کرد.

باید به یاد داشت در زمان تدریس بزرگان کوچک جلو ما معلمان نشسته اند.و به قول زنده یاد علامه محمد تقی جعفری:عطار آنجا عطار بودن خود را نشان داد که مولوی را در ۶سالگی شناخت.شما معلمان که در کلاس ایستاده اید،روبروی شما شمس نشسته است.ابن سینا،مولوی و یا دانشمندان بزرگ نشسته اند.این معلم است که زمینه های شمس شدن،مولوی شدن و دانشمند شدن را فراهم می کند.

معلم تجلی آداب و رسوم جامعه است که جامعه وی  را برای اینکه ارزش ها و آداب و رسوم را به خوبی به نسل جدید منتقل کند انتخاب کرده است. یک معلم که خود دل در گرو آداب و رسوم اجتماع نداشته باشد چگونه می تواند اثرگذار باشد؟

معلم باید آراسته باشد وقتی معلمی وارد کلاس می شود و هیچ دانش آموزی با او آشنایی ندارد.اولین چیزی که لب به سخن میگشاید لباس اوست.خوب معلم آراسته دانش آموز منظم وآراسته را پرورش می دهد .دانش آموزان در جامعه از معلمانشان الگو می گیرند.

و ترازوی عدل معلم باید همیشه به راه باشد.معلم حتی باید نگاه هایش رابه طور یکسان بین شاگردانش تقسیم کند چه برسد به محبت و احسانش.

خلاصه سوابق تحصیلی و شغلی

استفاده از طرح درس :

یکی از آموخته هایم نگارش طرح درس وضرورت استفاده از آن در امر تدریس بود.به خصوص در دروسی مانند روش تدریس ریاضیات بودیم برای همه دروس ریاضیات ابتدایی طرح درس تهیه کنیم  ووقت زیادی را به این موضوع اختصاص دهیم .درابتدای تدریس تصورم این بود تنها دانش معلم وتسلط او برموضوع تدریس برای آموزش مطالب کافی است ونوشتن طرح درس را امری غیر ضرور تلقی می کردم .

اما رفته رفته متوجه شدم نگارش طرح درس علاوه بر تسلط معلم بر موضوع مورد تدریس باعث خواهد شد اواهداف کلی،اهداف جزیی واهداف رفتاری درس رادر نظر داشته باشد و وقت کلاس را تنظیم نموده وتدریس هدفمند وموفق تری  داشته باشد.

در طرح درس معلم قبل از کلاس می  اندیشد اهداف راتعیین ، وقت را تنظیم وسعی میکند با توجه به آموخته ها وتجربیات قبلی دانش آموزان ، رفتارورودی مناسب را داشته باشدتا بتواند موضوع مورد تدریس خود را به اطلاعات دانش آموزان پیوند زده وبا راهنمایی آنان موجبات تحرک فکری و پویایی ذهنی وشکوفایی استعدادهای آنان را فراهم نماید.

با توجه به مطالب فوق الذکر در نخستین سالهای تدریس سعی کردم از آموخته ها و تجربیات دوران تحصیل در تربیت معلم استفاده کرده و قبل از رفتن به کلاس برای آموزش درس های اصلی طرح درس تهیه نموده یا حد اقل به صورت ذهنی مطالب دسته بندی کرده و برای تدریس بهتر مد نظر داشته باشم.

البته باید توجه داشت شیوه تدریس در شرایط و مقلطع مختلف متفاوت است و معلم باید میزان توانایی و اطلاعات فراگیر را مد نظر داشته باشد و با استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب و به کار گیری شیوه های متفاوت مطالب مورد نظر را تدریس کند.

پیشنهاد:

با توجه به اینکه تجربه ثابت نموده است معلمینی در کار خود موفق ترند که علاوه بر صلاحیت های علمی روش تدریس مطالب را فرا گرفته باشند بنابراین ضرورت دارد آموزش و پرورش نیروهای مورد نیاز خود را به خصوص در مقطع ابتدایی از میان فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم استخدام نماید.چرا که آنان شیوه تدریس دروس مختلف را فرا گرفته اند و به راحتی میتوانند در مدارس مشغول تحصیل شوند.

امروزه مشاهده میگردد برای تدریس در مقاطع ابتدایی،فارغ التحصیلان رشته های مختلف با سطوح مختلف تحصیلی استخدام میشوند.این مساله قطعا میتواند به خصوص در سال های اول تدریس معلمان جدید الاستخدام،زیان های زیادی را برای دانش آموزان و آموزش و پرورش داشته باشد.ضمن آنکه در مراکز تربیت معلم علاوه بر آموزش دانشجویان و اختصاص واحد هایی برای کار عملی و کارورزی آنان در مدرسه،میتوان توانایی علمی دانشجویان در امر تدریس را تشخیص داده و آنان را در جایی مناسب به کار گرفت.

======