عنوان

+

تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه

فهرست/چکیده

+

چکیده

در این مقاله درباره تجربیات معلم، ، معلم ، ، موانع و راهبردها و اهداف عمده ی مدیریت کلاس درس را توضیح می دهد.

پیشرفت‌ هر جامعه‌ به‌چگونگی‌ کیفیت‌ آموزش‌ و پرورش‌ آن‌ جامعه‌ بستگی‌ دارد.کلاس‌، مرکزی‌ برای‌ نظام‌ پویای‌ تعامل‌ انسان‌ است‌. هر روز هزاران‌ رفتار کلامی‌ وغیرکلامی‌به‌طورفردی‌وجمعی‌در کلاس‌اتفاق‌می‌افتدکه‌در جای‌ خود قابل‌ تأمل‌ است‌.

فنون‌ مدیریت‌ کلاس‌ به‌وسیله‌ی‌ عوامل‌ مشخص‌کننده‌ی‌ موقعیت‌ معلم‌ ودانش‌آموز اندازه‌گیری‌ می‌شوند و نگرش‌های‌ دانش‌آموزان‌ در کلاس‌ رسمی‌ و رشدآنان‌ با مهارت‌های‌ مدیریتی‌ معلم‌ در کلاس‌ توسعه‌ می‌یابد.

مدیریت‌ کلاس‌ اولین‌ سطح‌ مدیریت‌ آموزشی‌ است‌ و پایه‌ی‌ سطوح‌ بالاتر مدیریت‌یعنی‌ مدیریت‌ مدرسه‌، مدیریت‌ ناحیه‌ و مدیریت‌ کل‌ نظام‌ آموزش‌ و پرروش‌ محسوب‌می‌شود و در شکل‌ دادن‌ به‌ساختار آموزش‌ و فرایند تدریس‌ و ساخت‌ شخصیت‌ وروند ذهنی‌، عاطفی‌، آموزشی‌ و تربیتی‌ دانش‌آموزان‌ نقش‌ اساسی‌ دارد.

واژه های کلیدی: تجربیات، ، مدیریت کلاس، راهبرد ها، چالش ها

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
تجربیات اینجانب به عنوان معلم    ۴
    ۱۰
چالش های عصبی و روانی معلمین در سر کلاس    ۱۳
مقایسه اهمیت کار معلمان و اساتید    ۱۵
معلم ، مدیریت کلاس ، موانع و راهبردها    ۱۷
تعاریفی از مدیریت کلاس    ۱۹
اهداف عمده ی مدیریت کلاس درس    ۲۱
مبانی مبتنی بر نیاز مدرسه    ۲۶
    ۳۰
بحث و نتیجه گیری    ۳۶
پیشنهادات    ۳۷
نتیجه    ۳۸
منبع    ۳۹

منبع:

آموزش ابتدایی رشد شماره ۱۰۱

رشد تکنولوژی آموزشی شماره ۱۹۷

طرح های گوناگون توسط معلم مربوطه

روزنامه نگاه شهریور ۸۸

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

مقدمه:

با سلام و درود به ارواح پاک شهدا و شادی روح مطهر حضرت امام خمینی و استاد گران قدر شهید مرتضی مطهری

چه دوست داشتنی و عزیز آنان که برای آرامش دیگران از خویش می گذرند. چه خوب و صبورند مردان و زنانی که از خواب شیرین شبانگاه چشم می پوشند تا مردم خوابی آرام داشته باشند. چه عزیز و محبوبند دست هایی که مهربانی می شناسند و گرمای محبت به قلب ها  می دهند و امید به آینده را روشن نگاه می دارند و چه بسیار مردان و زنان گمنامی که عاشقانه و دلسوزانه تلاش می کنند و صادقانه و پر شور برای آبادانی و پیشرفت این کشور می کوشند. اینک می توان پرسید که در مقابل این همه گذشت و ایثار و فداکاری چه باید کرد؟ آیا آماده اید که در آینده ما نیز همچون این مردان و زنان، گام هایی در راه سعادت و شادکامی و بهبود زندگی دیگران برداریم.

 تجربیات اینجانب به عنوان معلم

از تجربیات قابل توجه اینجانب در امر تدریس زمانی بود که از روش های جدید و نوین هیچ خبری نبود و همه جا به شیوه سنتی درس داده می شد اما بنده در تدریس با شیوه‌ها و ایده‌های نوین کاملاً موفق بوده چرا که همیشه سعی می کردم جذابیت تدریس را در کلاس بالا برده و از روش هایی کمک می گرفتم که تا اندازه زیادی، توجه دانش آموزان را به خود جلب می کرد. شیوه هایی مانند گفتگوهای دو طرفانه،  پرسش و پاسخ، روش های بارش مغزی، نمایش و عینیت بخشی به تدریس سرلوحه کارم بود. همواره سعی می‌کردم تدریس را در کلاسهای مختلف، با نوعی بازی همراه کنم تا درسها برای دانش‌اموزان جذابیت خاصی داشته باشند. نقش های مختلفی که به دانش آموزان داده می شد و دروسی که تکیه صرف بر حافظه داشت با کمک فراگیران به نمایش گذاشته می شد، به همین دلیل ضریب ماندگاری اندوخته‌ها افزایش می یافت که نتیجه آن صد در صد قبولی در پایه پنجم ابتدایی که سوالات استانی طرح می شد و تصحیح به صورت سر برگ شده انجام می گرفت کار آسانی نبود آن هم در مدارسی که از چند پایه مشابه برخودار بود.

یکی دیگر از کارهایی که برای ارتقاء سطح یادگیری و موفقیت دانش‌آموزان در آزمونها داشتم این بود که در آزمون ها، سعی می کردم همیشه سوالاتی که به دانش آموزان ارایه می گردید مورد ارزیابی قرار گیرند و به این نکته توجه خاص داشتم که دانش آموزان در کدام یک از حیطه ها مشکل داشتند و سعی بر آن داشتم تا حد امکان مسایل و مشکلاتشان را حل کنم. یعنی همواره هم از خود دانش آموزان می خواستم تا نقاط ضعفشان را بگویند و هم با توجه و دقت در برگه های امتحانی آنها درمی یافتم که آنها در چه مباحثی ضعف دارند و از این رو سعی می کردم تا با بالا بردن تجربه خودم در امر تدریس، در رفع نقاط ضعف دانش آموزان در درسهایی که تدریس می کردم نیز موفق و مؤثر واقع شوم.

تجربه دیگرم که احساس می کنم در بالا بردن سطح کیفی کارم و نیز در بیشتر شدن موفقیتم در امر تدریس مؤثر بوده است، برقراری روابط معقول و مناسب با دانش آموزان بود به گونه ای که همه در کلاس احساس امنیت و آرامش کرده و گاهی مهم ترین مسایل خود را به راحتی مطرح و با بنده در میان می گذاشتند. علاوه بر دانش آموزان بعضی از والدین نیز برای رفع مشکلات آموزشی و پرورشی فرزندشان مراجعه نموده و استمداد می کردند. اساساً برقراری ارتباط مناسب و شایسته با دانش آموز، می تواند یکی از مهمترین عوامل موفقیت هم برای معلم و هم برای دانش آموز باشد. این مسأله، چیزی است که حتی در تعالیم دینی ما نیز بر آن بسیار تأکید شده و حتی در سیره ی پیامبر اکرم نیز داستان ها و موارد بسیاری نقل شده که پیامبر در هنگام تعلیم امور دینی، پیش از هر چیز سعی می کرد با کسی که می خواهد مطلبی را به او تعلیم دهد، به عنوان فرزند خود برخورد کند و او را در نهایت مهر و محبت مورد تعلیم قرار دهد. امروزه در علم روانشناسی و علم تعلیم و تربیت نیز دانشمندان ثابت کرده اند که برقراری ارتباط مناسب همراه با عطوفت و مهربانی، می تواند بهترین عامل موفقیت معلمان با شاگردان خود و ترغیب آنها برای علم آموزی باشد.

======