تاسیسات حرارتی – دیگهای بخار

تاسیسات حرارتی – دیگهای بخار

قیمت : ۲۲۰۰تومان ( دو هزار و دویست تومان )

تعداد صفحات:

۲۲ ( بیست و دو )

دسته :

تاسیسات

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب :

دیگهای بخار

بدنه اصلی دیگ بخار

WATER GLASS GAUGE در دیگهای بخار

شیر کنترل جریان گاز

شیر کنترل مشعل ( جداساز( BCRNER ISLATION VALVE

لولای مشعل

پرشر سویچ

دستگاه نمونه برداری

پمپ آب ( FEED PUMP )

مراحل اجرای کار و شرایط

صافی شنی تحت فشار

صافی ذغالی

مشخصات عمومی دستگاهای سختی گیر

با شیر چند راهه

قلیائیت زدا

قلیائیت زدایی با رزین کاتیونی ضعیف

برج تبادل گاز

یون زدا

یون زدایی آب به روش دوستونی

منبع

 

مقدمه :

علاوه بر نیروگاه هایی که برای تولید برق از بویلرها و دیگ های آب داغ استفاده می کنند ضایعی دیگر چون لاستیک سازی- فیبر سازی غذایی- نساجی- بهداشتی و گرمایشی برجها و بسیاری از موارد دیگر که نیازمند بخار آب یا آب داغ در یک فرآیند تولید یا خدمات می باشند نیز کاربرد فراوان دارند.

دیگ های بخار فایر تیوپ
دیگهای بخار فایر تیوپ با ظرفیتهای مختلف از ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ پوند در ساعت (۳۱۷۵۰-۴۵۳ کیلوگرم بر ساعت ) تولید بخار و فشار کاری ۱۰ تا ۳۵ بار و دیگهای آبگرم ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بی تی یو بر ساعت و نیز ظرفیتهای خاص بر اساس سفارش مشتری طبق استاندارد BS-2790 بصورت یک سوخته و دو سوخته (Gas & oil) طراحی و ساخته می شوند.
بدنه اصلی دیگ بخار
دیگ های بخار شامل بدنه اصلی (shell ) ، صفحه لوله ها ( Tube plate & End Plate ) کوره و اطاقک برگشت دود و لوله های پاس ۲ و ۳ می باشند. دیگ های Fire Tube به همراه کوره از نوع سه پاس و Wetbackمی باشند.
پاس اول : شامل کوره که از یک سو به شبکه جلوی دیگ و از سوی دیگر به شبکه جلوی محفظه احتراق در عقب دیگ جوشکاری شده است .
پاس دوم : شامل لوله هایی مابین اتاقک برگشت در عقب دیگ و جعبه دود در جلوی دیگ می باشد.
پاس سوم : شامل لوله هایی از جعبه دود جلو به جعبه دود عقب می باشد.
در دیگ شیر رفت و برگشت آب داغ در قسمت بالای دیگ و در محور طولی قرار گرفته ( شیر ورود نزدیک مشعل و خروج نزدیک انتهای دیگ )
شیر اطمینان SAFETY VALVE نزدیک خروجی محصولات احتراق در عقب قرار دارد. (بسته به مدل دیگ می تواند از نوع تکی و یا دو قلو باشد. )
شیر ورودی آب FEED WATER VALVE در سمت چپ دیگ و شامل شیر یکطرفه نیز می باشد. ( شیر ورودی آب در دیگهای آب داغ استفاده نمی شود. )
شیر تخلیه BLOW DOWN VALVE بویلر شامل یک شیر تخلیه در عقب و در قسمت زیرین دیگ می باشد. و از نوع چاقویی است . این شیر برای کنترل T.D.S آب داخل دیگ باید گاه بگاه باز شده تا اجازه دهد آب تازه با سختی پائین تر وارد بویلر شود.
توجه شود که این شیر ، وقتی در زیر فشار کار می باشد باید فقط به داخل منبع یا BLOW DOWN PIT منتهی شده و آب بلودان به داخل آن منبع ریخته شود. این شیر حتما وقتی بویلر تحت فشار است و هدف کاهش T.D.Sآب بویلر است باید باز شود.
اگر دو بویلر در کنار هم هستند و یک منبع تخلیه وجود دارد باید جداگانه از هر یک لوله کشی و بویلر متصل شود ولی اگر از یک مسیر مشترک وارد منبع تخلیه می شوند باید یک شیر یکطرفه بعد از شیر تخلیه روی بویلر نصب شود.

شیر آبنما WATER GLASS GAUGE در دیگهای بخار
در دیگهای بخار دو شیشه آبنما در سمت چپ ، پهلوی یکدیگر قرار گرفته اند که هر یک شامل قطعات زیر می باشند :
۱- شیر آب
۲- شیر بخار
۳- شیر تخلیه
۴- شیشه حفاظت
۵- صفحه پشت آبنما برای دید بهتر
سطح آب باید در وسط شیشه آبنما قرار گرفته باشد. آبنما باید هر روز از آب خالی شده و مقدار آن از لحاظ رسوب گیری چک شود برای این منظور از طریق زیر عمل شود.
جهت تست شیرها در زمان راه اندازی شیر بخار که در بالا و شیر آب که در پائین قرار دارد را باز می کنند و شیر تخلیه را بسته نگه می دارند و سپس شیر بخار را بسته و تخلیه را آهسته باز می کنند و می گذارند آب برای چند ثانیه تخلیه شود و بعد شیر را می بندند .
در بدنه دیگ های بخار دریچه های دست رو و آدم رو و لایروبی وجود داشت که تمامی لوله ها و متعلقات داخلی را می توان از هم تشخیص داد و هر کدام دارای درب متحرک بوده و توسط واشر گرافیتی آب بندی شده بود. دربهای جلو و عقب دیگ برای تمیز کاری و تعمیرات پیش بینی شده است .
لوله های پاس ۲ و ۳ از دو نوع لوله های معمولی ( Plain Tube ) و لوله های مقاوم (Stay Tube ) تشکیل شده اند که لوله های معمولی با روش اکسپند کاری انتهای لوله ها آب بندی شده است .
شیر بخار را باز کنید آن هم برای چند ثانیه.
شیر تخلیه را بسته و شیر آب را باز کنید تا آب در سطح معمول خود که وسط لوله است قرار گیرد که بنا به موقعیت جغرافیایی منطقه از سوخت گاز و گازوئیل استفاده می شود.

مشعل
مشعل بویلرها بر حسب توان می تواند از نوع روتاری کپ یا جهت باشد و در هر حال قابلیت استفاده از سه نوع سوخت ( گاز ، گازوئیل مازوت ) را داشته باشد.
هر دستگاه بویلر S26 مجهز به مشعل دو گانه سوز ( گاز و گازوئیل ) روتاری کاپ (Modulating ) Rotary Cup طرحHamworthy ( اشتعال اراک ) مدل EW25 دارای خط گاز ۴ ( طبق مشخصات زیر ) بدون رگولاتور می باشد.
مشخصات خط گاز :
۱٫ فشار سنج -۰-۲۵۰ mbar دو عدد
۲٫ پرشر سوئیچ گاز – سه عدد
۳٫ شیر برقی گاز سریع باز شو Dungs آلمان- یک عدد
۴٫ شیر برقی گاز آهسته بازشو Dungs آلمان – یک عدد
۵٫ شیر ونت ¼

شرح مشعل
مشعل های سری ۲ ،AWD از نوع مشعلهای روتاری کاپ با دو تسمه پروانه می باشد.
یکی از تسمه پروانه ها شافتی را که در یک سر آن سوخت پاش ( کاپ) سوار شده به حرکت انداخته و تسمه پروانه دیگر اویل پمپ را از طریق شافت خود بکار می اندازد.
هوای اولیه وثانویه توسط یک محفظه هوای مرکب برای مشعل تامین می شود. هوای اولیه از طریق یک دریچه کنترل به شکل گردباد به اطراف سوخت پاش و هوای ثانویه از راه یک دریچه کنترل به نازل هوای ثانویه هدایت می گردند.
یک نازل حلقوی گاز و از نوع نازل هوای ثانویه نصب گردیده است . مشعل بصورت یک واحد یکپارچه طراحی شده که با کانال هوا و اتصال فلانچی برای نصب به محفظه هوای مرکب کامل می گردد.
کانال هوا با دو طبقه فن ( هوا ساز ) با توجه به طراحی دیگ بخار و آرایش موتور خانه می توانند در حالات مختلفی نصب شوند.

مازوت / گازوئیل سوز
سوخت از قسمت های پمپاژ و اندازه گیری ( بلوک هیدرولیک ) به پشت سوخت پاش که با سرعتی معادل ۶۰۰۰-۴۶۰۰ دور در دقیقه ( بستگی به اندازه مشعل دارد در حال چرخش می باشد انتقال می یابد )
بعنوان یک مشعل نفت سوز ، این مشعل قادر به احتراق سوخت از ۵/۳ تا ۱۴۰۰ ( centistokes ) یا ۳۵ تا ۶۰۰۰ ثانیه REWOOD شماره ۱ در ۱۰۰ درجه فارنهایت می باشد.

گاز سوز
گاز از طریق یک اتصال که روی درپوش (DOORPLATE ) محفظه هوا نصب شده است دمیده شده و به نازل گاز مشعل که به درب مشعل متصل می باشد هدایت می گردد. مشعل قادر است انواع گازها مانند گاز طبیعی ، بوتان ، پروپان و متان را بسوزاند. بهنگام گاز سوز ، موتور مشعل ، شافت سوخت پاش و اویل پمپ مشعل ساکن ( خاموش ) هستند.
شیر کنترل جریان گاز GAS FLOW CONTROL VALVE
میزان گاز تغذیه شده مطابق با بار مصرفی مشعل بوسیله یک عدد شیر پروانه ای که بین شیرهای ایمنی قطع و وصل و مشعل نصب می شود اندازه گیری می گردد. سایز این شیر برای عبور حداکثر جریان گاز ۷۰ درجه در زمان شیر بوده و بوسیله بادامک ( ضامن ) CHARATERISING و از طریق کابل پوش – پول تنظیم می شود. بادامک بوسیله سرو و به کار انداخته می شود.

شیر کنترل مشعل ( جداساز( BCRNER ISLATION VALVE
یک شیر دستی مشابه شیردستی کنترل ( جداساز) گاز اصلی است که در ورودی فانچ مشعل گاز نصب می گردد.

لولای مشعل
لولای مشعل دسترسی به سوخت پاش و نازل هوای اولیه را برای بازرسی و تمیز کاری بدون نیاز به باز کردن لوله ها و اتصالات آسان می نماید.
این لولا همچنین بعنوان اتصالی برای کانال خرطومی هوای اولیه که در زمان باز بود لولای مشعل نباید قطع گردد ، مورد استفاده قرار می گیرد.

پرشر سویچ
در دیگ های بخار در جعبه کنترل دو پرشر سوئیچ قرار دارند که یکی از نوع ON/OFF و دیگری از نوع LIMITسوئیچ است که در صورت بالا بودن فشار از حد تعیین شده مشعل را خاموش می کند و در دیگهای آب داغ فقط پرشر سوئیچ ON/OFF وجود دارد.

جعبه کنترل CONTROL BOX
بر روی جعبه قطعات مختلفی قرار دارد که هر یک بصورت زیراست :
• تایمر اصلی دیگ
• کنتاکتورها
• رله های شیشه ای
• فیوزها
• خاموش و روشن شدن ON/OFF
این کار بوسیله علائمی که از پرشر سوئیچ و یا دستگاه کنترل سطح آب می رسد اجرا می شود.
• سوئیچ خاموشی قطعی LOCKOUT
در مواقعی که فشار بالا رفته باشد و یا سطح آب خیلی پائین آمده باشد زنگ خطر بصدا درآمده و چراغ قرمز مربوطه روشن می شود. مشعل خاموش شده و باید بعد از رفع اشکال بطور دستی با فشار دادن دکمه ( RESET) روی جعبه کنترل مشعل را وارد مدار کرد.
• سوئیچ خاموش کردن زنگ خطر MANUL/ AUTO
این سوئیچ زنگ خطر را خاموش می کند ولی بعد از رفع اشکال بطور اتوماتیک فعال شده و احتیاج به آماده شدن و برگشت ندارد.

دستگاه نمونه برداری
این دستگاه که بنا به درخواست لازمه نصب می گردد جهت برداشت روزانه نمونه آب بر روی بویلر نصب می شود و لازم است که هر روز نمونه از آب بویلر برداشته شده و سختی آب بطور دستی و بوسیله شخص مسئول بررسی گردد.
چون کیفیت آب داخل بویلر بسیار مهم است برای جلوگیری از تعمیرات اضافه و رسوب گیری و خطرات دیگر به آب بویلر از لحاظ کیفیت و کمیت توجه زیادی باید نمود و دستگاه های مربوطه در کیفیت خوب نگهداری گردند.

پمپ آب ( FEED PUMP )
بویلر دارای یک پمپ تغذیه از نوع سانتری فیوژ چند مرحله ای است که بستگی به درخواست مشتری می تواند یک پمپ یدکی هم همراه بویلر نصب گردد پمپ ها قبل از شروع بکار باید آبگیری شوند ( PRIMING ) به همین منظور منبع آب باید حداقل یک متر از ورودی پمپ بالاتر باشد.
اگر منبع اصلی آب پائین تر از پمپ باشد باید با قرار دادن یک منبع کوچک در ارتفاع حداقل یک متر بالاتر از پمپ آبگیری نمود.
پمپ ها طوری انتخاب شده اند که نه تنها از لحاظ پمپاژ حجم آب و فشار کار لازم جوابگو بوده بلکه افت های فشار در مسیر را که شامل افت فشار اتصالات و نشتی و به هدر رفتن آب می باشد پاسخگو باشند.
پمپ نصب شده بر روی بویلر قدرت مکندگی حداکثر عمق ۵ متر را دارا باشند.

فایل کامل این تحقیق ۲۲ صفحه بصورت ورد WORD مرتب و فونت بندی شده می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه



توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *