آشنایی با شرکت تعاونی و مراحل ثبت شرکت تعاونی

 آشنایی با و مراحل ثبت شرکت

قیمت :
۴۲۰۰ تومان ( چهار هزار و دویست تومان )

دسته :

نوع فایل:

Word

توضیحات:


مقدمه :

آشنایی با شرکت تعاونی و مراحل 

مراحل ثبت شرکت تعاونی

۱-

۲-تهیه طرح پیشنهادی

۳-معرفی نماینده تام الاختیار

۴-دریافت موافقت نامه تشکیل تعاونی

۵-دریافت مجوز فعالیت ذکرشده در طرح

۶-تدوین اساسنامه پیشنهادی

۷-

۸-آگهی دعوت از داوطلبان عضویت

۹-آگهی دعوت اولین

۱۰-ثبت نام داوطلبان هیات مدیره و بازرسان

۱۱-معرفی داوطلبان عضویت در هیات مدیره و بازرسان به دوره های آموزشی

۱۲-برگزاری اولین مجمع عمومی عادی

۱۳-تنظیم صورتجلسه هیات مدیره

۱۴-تهیه اسامی کلیه اعضاء

:
اجتماع مستقل اشخاصی است که به منظور تامین نیازها و اهداف مشترک اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خود، از طریق اداره و نظارت دمکراتیک موسسه ای با مالکیت مشاع ، با یکدیگر به نحو اختیاری توافق نموده اند.
پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، توجه‌ به‌ نهضت‌ تعاون‌ به‌ عنوان‌ سرمنشأمشارکت‌ مردم‌ در امور اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ بیش‌ از پیش‌ معطوف‌شد، به‌طوری‌ که‌ در قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، بخش‌ تعاون‌ در کناربخش‌ دولتی‌ و خصوصی‌، از جایگاه‌ ویژه‌ای‌ در اقتصاد کشور برخوردار گردید وپس‌ از آن‌ نیز قانون‌ تعاون‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ تصویب‌ سومین‌ دوره‌مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رسید.
تعاون در مفهوم خاص خود نوعی همکاری و مشارکت افراد برای ایجاد یک سازمان اقتصادی
با قبول اصولی است که سوداگری و بهره کشی از افراد را طرد می کند.هدف تعاون جمع
ارزشهای اخلاقی همراه با اهداف اقتصادی و اجتماعی و رفع حوائج مشترک افراد است. ودر این نظام اقتصادی و اجتماعی همه فعالیتها با تشریک مساعی و بصورت جمعی صورت می گیرد و به فرد انسانی و آزادی او احترام گذاشته می شود و چنین است که استعدادها نمو می کند و بارور می گردد. با تشکیل و توسعه تدریجی شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی صورت می گیرد. شرکت تعاونی سازمانی متشکل از افراد که بمنظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاءو وصول به هدف مشترک و رفع نیازمندیهای آنان از طریق کار وکوشش جمعی و همکاری و اشتراک مساعی همگان و با رعایت اصول آزادی و تساوی حقوق و ابراز رای تشکیل می شود.شرکت تعاونی بر خلاف شرکت سهامی سازمانی است که افراد آن دارای وضعی مشابه و برابر بوده و در اتخاذ تصمیم نسبت به سیاست عمومی شرکت از مزایائی یکسان برخوردارند در شرکت تعاونی یک عضو که به قدرت و آثار عظیم خودیاری و همکاری آشناست و احترام به حیثیت و شخصیت انسان را از اصول اولیه می شناسد در حکم ستونی است که قبه رفیع کاخ تعاون را برپا داشته است. امتیاز شرکت‌های تعاونی بر شرکت‌های سهامی آن نیست که شرکت‌های تجاری بطریق استبداد اداره می شوند و تعاونی‌ها بطریق آزادی بلکه اصل تعاون در این است که کنترل اداره امور شرکت در مؤسسات تجاری محدود به صاحبان سرمایه بوده و در مؤسسات تعاونی در دست کلیه اعضاءاست.در شرکت‌های تعاونی صاحب سهم صرف نظر از تعداد سهامی که دارد فقط دارای یک رای است در حالیکه در شرکت غیرتعاونی صاحب سهم بر حسب مقدار و سهام و نوع آن ممکن است صاحب چندین رای باشد.نتیجه مهمی که از این روش حاصل می شود آن است که در شرکت تعاونی یک فرد یا یک گروه کوچک بهیچ وجه نمی تواند بر مبنای تعداد سهامی که در اختیار دارد کارهای شرکت را قبضه کند و کنترل آن را بدست گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت که هیچگاه کنترل کار و اعمال نظارت با تعداد سهام و میزان سرمایه ای که متعلق به شخص است ارتباط ندارد و لذا کنترل بر مبنای سرمایه به حداقل ممکن تقلیل یافته است. نقش خلاق تعاونی‌ها در تشکیل واقعی آنان و میزان ثمر بخشی فعالیت آنها به اتحاد و هماهنگی واحدهای پراکنده تعاونی بستگی دارد.تجربه نشان داده که تشکیل اتحادیه‌های تعاونی از شرکت‌های تعاونی در رشته‌های مشابه و زمینه‌های نزدیک به هم حائز اهمیت خاص بوده و قدرتی که از تشکیل اتحادیه‌ها فراهم می گردد به سادگی می تواند موجبات توفیق هر چه بیشتر تعاونی‌ها را در نیل به هدفهای مورد نظر فراهم آورد.اتحادیه‌های تعاونی معمولاًبرای رسیدن به مقاصد معینی پا به عرصه وجود می گذارند و ابتدا در یک ناحیه به فعالیت می پردازند و به تدریج این فعالیت را در دایره وسیع تر گسترش می دهند.یک اتحادیه تعاونی به منزله اجتماع تعدای از شرکت‌های تعاونی با حفظ خصوصیات واصول و محتوای آنان است و ضوابط ومقررات و عوامل مادی و معنوی و انسانی در شرکت‌های تعاونی در تشکیل و ایجاد اتحایه‌های تعاونی نیز صادق و حکمفرماست.شرکت‌های تعاونی عضو اتحادیه باید از هیچگو نه همکاری با اتحادیه خود اعم از مادی معنوی و اجتماعی دریغ نداشته و خود را موظف به رعایت تصمیمات اتحادیه بدانند تا اتحادیه ای موفق داشته باشند.


تعاون از ریشه عون و به باب تفاعل رفته است.یکی از ویژگیهای باب تفاعل این است که بیان کننده کارهایی است که انجام آن نیاز به دو یا چند نفر دارد. یعنی مستلزم همکاری می باشد.آنچه را که ما امروزه تعاونی می خوانیم و در قوانین ما جای پای محکمی یافته است برگردان واژه انگلیسی است.در زبان انگلیسی این واژه در مفهوم لغوی خویش به همان معنی همکاری و مشارکت می باشد.
تعاونی به معنعای وسیع و عام آن که همان مشارکت و همکاری دسته جمعی مردم در حل
مشکلات اقتصادی و اجتماعی می باشد به صورتهای گوناگون و به عناوین مختلف در طول تاریخ وجود داشته است حتی شاید بتوان گفت حس همکاری و کمک به همنوع مانند خصیصه اجتماعی بودن وی امری فطری است و جزء ذات انسان است و قبل از آنکه کارگران انگلیسی آن را کشف کنند،اصولا در نهاد بشر وجود داشته است.
شواهدی در دست است که نشان می دهد که انسانها به ویژه شرقیان اعمال بسیاری را به طریق تعاونی انجام می داده اند.مطابق تحقیقات دو تن از مصرشناسان غربی از آغاز پیدایش امپراتوری مصر یعنی ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ،موسسات تعاونی و شبه تعاونی در مصر وجود داشته است.در بابل قدیم،قانونی که به دستور حمورابی پادشاه این کشور در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد نوشته شد،خبر از روش کشاورزی تعاونی می دهد.و شکی نیست که در میان مردم یونان باستان نیز انجمنهای تعاونی وجود داشته است.به همینگونه در چین باستان و امپراطوری رم شواهدی در دست است که بیانگر وجود تعاونی ها است.این نوع تعاونی ها جنبه رسمی و قانونی نداشت و فقط در اواخر قرن هیجدهم بود که تعاونی به صورت رسمی تشکیل شد و تحت نظم و قاعده و قانون در آمد و به تدریج عالمگیر شد.

:

حسن تعاون مدنیت و داد
مایه الفت بود و اتحاد

قرآن کریم همه مؤمنان را به همکاری و همدلی در امور خیر و رعایت تقوی فراخوانده است.
با الهام از این اصل مقدس, قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سعی بر تحقق فراخوان
الهی دارد. براین پایه, اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی, رسالت سنگین تحقق عدالت اقتصادی
و پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص را تأمین می‌کند و زمینه را برای جلوگیری از تیبدیل دولت به یک کارفرمای بزرگ مطلق آماده می‌سازد. حال بر یک یک اعضای شرکتهای تعاونی است تا با همراهی و همدلی و حس تعاون و معاضدت به گسترش این فکر و عمل به این اندیشه همت گمارند.

متن حاضر اساسنامه شرکت تعاونی ………………………………………………………. می‌باشد که براساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سیزدهم شهریور سال ۱۳۷۰ که ملهم از اصول ۴۳و۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد تهیه و تنظیم گردیده و بعنوان یک میثاق و سند همکاری مورد توافق و تفاهم اعضاء قرار گرفته و به تصویب آنها رسیده است.

اعضای تعاونی ………………………………… در آغاز این همکاری خجسته و مشارکت مبارک که ‹‹آزادانه و با اختیار کامل›› و با قبول سهم در ‹‹مشارکت اقتصادی›› آنرا پذیرفته اند, تعهد می نمایند که ضمن انجام وظیفه در قبال مسئولیت خود با رعایت ‹‹حقوق مساوی اعضاء›› کوشش فردی و تلاش همگانی شان را همراه با ‹‹کسب علم و آگاهی و بکارگیری مستمر دانش روز››برای موفقیت هرچه بیشتر اهداف این همیاری و مشارکت با تأکید بر ‹‹خودگردانی و خوداتکایی›› بکار گیرند. باشد که در راستای تحقق هدفهای تعاونی و با عنایت به اصول عمومی همیاری و تعاون که در فرهنگ اسلامی و ایرانی , ریشه ای پای برجا و پیشینه‌ای دیرینه دارد , شاهد گامهای استوار و دستان پرتوان تک تک اعضاء باشیم که همدلانه برای رشد و توسعه فرهنگ تعاونی و گسترش روحیه مشارکت جو و مشارکت پذیر , فعالانه دست بهم داده اند و می کوشند تا همسو و هم جهت ‹‹در کنار کلیه تعاونگران کشور›› در جهت ایجاد اشتغال مولد و ارائه خدمات عادلانه و منصفانه مورد نیاز مردم و راه اندازی چرخهای تولید و خدمات , با افزایش بهره وری و بکارگیری پس اندازهای هر چند مختصر , ضمن تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی ‹‹یاری رسان جامعه›› و دولت نیز باشند.

امضای هیئت رئیسه مجمع عمومی :
فصل اول
ماده۱- نام : شرکت تعاونی……………………………………. و نوع آن …………………………. است که در این اساسنامه به اختصار, ‹‹تعاونی›› نامیده می شود.
درصورتی که تعاونی به منظور اشتغال اعضاء تأسیس شود و در امور مربوط به تولیدات کشاورزی,دامداری,پرورش و سید ماهی , صنعتی,معدنی, توسعه و عمران شهری روستایی و عشایری, احداث مسکن , تولیدات فرهنگی و نظایر اینها فعالیت کند. نوع آن , تولیدی, خواهد بود.

درصورتی که تعاونی به منظور اشتغال اعضاء تأسیس شود و در امور مربوط به تولیدات کشاورزی,دامداری,پرورش و سید ماهی , صنعتی,معدنی, توسعه و عمران شهری روستایی و عشایری, احداث مسکن , تولیدات فرهنگی و نظایر اینها فعالیت کند. نوع آن , تولیدی, خواهد بود.

درصورتیکه به منظور تأمین نیازمندیهای مشترک اعضاء تأسیس شود و در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا , تهیه مسکن , خدمات مربوط به اداره مجتمع های مسکونی , خدمات صادرات , اداری , آموزشی , بهداشتی درمانی , مشاوره ای , اشتغال و سایر زمینه ها برای اعضاء فعالیت کند
, توزیعی , خواهد بود.

درصورتیکه تعاونی بخواهد به هر دو نوع فعالیت بپردازد نوع آن تولیدی- توزیعی خواهد بود. درهرحال باید در جای خالی حسب مورد عبارت
,تولیدی , یا ,توزیعی, و یا , تولیدی- توزیعی , درج شود.

ماده۲- اهداف تعاونی :

  • ترویج و تحکیم مشارکت , همکاری و تعاون عمومی.
  • تأمین نیازهای مشترک اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی اعضاء و کمک به تحقق عدالت اجتماعی.

بندهای ۱و۲ اهداف عمومی هستند و تعاونی باید هدف و یا اهداف اختصاصی خود را متناسب با نوع تعاونی در جاهای خالی بنویسید. برخی اهداف اختصاصی عبارتند از : تأمین اشتغال اعضاء , تأمین نیازهای حرفه ای و شغلی اعضاء , تأمین نیازهای مصرفی و رفاهی شخصی و خانوادگی اعضاء, تأمین مسکن اعضاء و . . . .

ماده۳- موضوع فعالیت :

—————-

—————-

—————-

(موضوع فعالیت تعاونی باید با توجه به اهداف موضوع ماده ۲ این اساسنامه و طرح تأسیس تعاونی که حسب مورد به تصویب اداره یا اداره کل تعاون و یا دفتر ستادی ذیربط در وزارت تعاون رسیده است نوشته شود. به دفترچه راهنمای اهداف و موضوع فعالیت تعاونیها مراجعه شود درهرحال تعاونی می تواند برای انجام موضوع فعالیت مورد نظر اقدامات ذیل را هم بعمل آورد که برحسب نظر اعضاء قابل درج در این ماده خواهد بود.)

–  اخذ وام قرض الحسنه و سایر تسهیلات اعتباری از منابع بانکی , صندوق تعاون و دیگر مؤسسات مالی اعتباری و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر.

–  اخذ کمک و هدایای نقدی و غیرنقدی از دولت , اشخاص حقیقی و یا حقوقی.

–  تودیع وجود به حساب سپرده بلندمدت و کوتاه مدت در بانکها و یا صندوق تعاون.

–  مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت تعاونیها.

–  سرمایه گذاری و خرید سهام اتحادیه تعاونی مربوطه و یا سایر شرکتها و مؤسسات عمومی , تعاونی و یا خصوصی.

–  مشارکت دادن اعضاء و خصوصاً مدیران تعاونی در دوره های آموزشی تخصصی برای ارتقای سطح تولید و خدمات.

تبصره۱- درصورتیکه برای انجام هریک از فعالیتهای موضوع تعاونی, نیاز به اخذمجوز از مراجع ذیصلاح قانونی باشد تعاونی مکلف به اخذ آن است.

تبصره۲- …………………………………….

تبصره۳- …………………………………….

(حسب موضوع فعالیت تعاونی ممکن است لازم باشد تبصره یا تبصره‌های دیگری اضافه‌شود-به‌دفترچه راهنمای موضوع‌فعالیت‌ها مراجعه گردد و تبصره های اضافی نوشته شود ).

ماده۴- حوزه عملیات تعاونی : ……………………………………… می باشد.

(محدوده جغرافیایی فعالیت تعاونی مانند روستا , شهر , شهرستان , استان یا سراسر کشور  نوشته شود).

ماده۵- مدت تعاونی از تاریخ ثبت ………………………………… است.

(مدت تعاونی می تواند نامحدود و یا برای مدتی محدود تعیین شود, در هر حال در تعاونیهای مسکن مدت محدود و حداکثر ۵ سال خواهد بود.)

ماده۶- مرکز اصلی عملیات تعاونی …………………………………………………………………………………………و نشانی آن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. است.

هیئت مدیره می تواند اقدام به ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی در سایر نقاط داخل و خارج از کشور نموده و یا عندالاقتضا در مورد تغییر آن اقدام کند؛ دراینصورت میبایست موضوع را به مرجع ثبت تعاونی اعلام تا نسبت به ثبت آگهی آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اقدام گردد یک نسخه از آگهی مزبور نیز توسط هیئت مدیره باید حسب مورد به وزارت تعاون و یا اداره کل تعاون استان محل مرکز اصلی تعاونی ارسال گردد.

(شهرویاروستایی که اداره امور تعاونی درآن مستقر است بعنوان مرکزاصلی تعاونی باید نوشته شود؛نشانی دفتر مرکزی (مرکز اداره امور تعاونی) نیز بعنوان نشانی مرکز اصلی درج شود.)

ماده۷- سرمایه اولیه تعاونی مبلغ…………………………………. ریال‌است‌که‌به ……………… سهم …………………. ریالی منقسم گردیده است,مبلغ………………………………ریال آن نقداً توسط اعضاء‌پرداخت و مبلغ……………………………… ریال آن توسط………………..(دستگاههای‌موضوع‌ماده۱۷قانون‌بخش تعاونی درصورتیکه‌شریک تعاونی باشند باید نوشته شود)تأمین‌ومعادل ……………………………….. ریال نیز بصروت آورده نقدی توسط اعضاء/دستگاههای موضوع ماده۱۷ قانون تقویم و به تعاونی تسلیم و مابقی در تعهد آنها می باشد.

ماده۸- هریک از اعضای تعاونی باید حداقل معادل یک‌سوم مبلغ اسمی سهامی راکه خریداری نموده, درموقع تأسیس تعاونی پرداخت کند.

تبصره-اعضا مکلفند ظرف مدتی که مجمع عمومی عادی تعیین می کند و از دوسال تجاوز نخواهد کرد مبلغ پرداخت نشده سهام خودرا تأدیه نمایند.

ماده۹- سهم اعضاء در تأمین سرمایه تعاونی برابر است مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب نماید که بعضی از اعضا سهم بیشتری تأدیه نمایند؛دراینصورت حداکثر میزان سهام هر عضو نباید از ۱۵ درصد سرمایه تعاونی تجاوز کند.

ماده۱۰- سهام تعاونی بانام و غیرقابل تقسیم است و انتقال آن به اعضا یا متقاضیان عضویت (واجدشرایط) جدید با موافقت هیئت مدیره و با رعایت سقف موضوع ماده ۹ مجاز می باشد.

ماده۱۱- تعاونی ظرف مدت یکسال از تاریخ ثبت یا افزایش سرمایه ,حسب مورد برای هریک از اعضاء به میزان سهامی که خریداری کرده اند ورقه سهم صادر و تحویل خواهد نمود.

تبصره۱- ورقه سهم باید متحدالشکل,چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و نام تعاونی و شماره ثبت آن و مبلغ اسمی سهم و تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است در آن درج و به امضای مدیرعامل و یک نفر از اعضای هیئت مدیره که دارای امضای مجاز است برسد؛ مادام که اوراق سهام صادرنشده تعاونی باید به اعضا گواهینامه موقت سهم که معرف تعداد,مبلغ اسمی و مبلغ پرداخت شده است تحویل نماید.

تبصره۲- نام و نشانی و تعداد سهم هریک از سهامداران و موارد نقل و انتقال آن باید در دفتر سهام تعاونی به ثبت برسد. هرنقل و انتقالی که بدون رعایت تشریفات فوق بعمل آید, از نظر شرکت فاقد اعتبار است.

فصل دوم- مقررات مربوط به عضویت

ماده۱۲- عضویت در تعاونی برای کلیه واگذین شرایط اعم از اشخاص حقیقی و یاحقوقی غیردولتی که نیاز به خدمات تعاونی داشته باشند آزاد است :

الف-شرایط عمومی

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • عدم ممنوعیت قانونی و حجر.
  • عدم عضویت همزمان در تعاونی مشابه.
  • درخواست‌کتبی‌عضویت‌و‌تعهدرعایت مقررات اساسنامه و خرید حداقل…………….. سهم از سهام تعاونی.

ب-شرایط اختصاصی

………………………………

………………………………

‍‍‍)تعاونی می تواند دارای شرایط عضویت اختصاصی باشد,دراینصورت درجای خالی شرایط اختصاصی باید نوشته شود مانند:ساکنین استان,شهرستان و یا روستا و محله خاص ایثارگران……………….. دانشجویان ……………… صاحبان حرفه………………… کارمندان یا کارگران سازمان معین فارغ التحصیلان ……………….. و………………..

تبصره-احراز شرایط عضویت هر متقاضی بعهده هیئت مدیره است و هیچگونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت تعاونی هیئت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هریک از شرایط مذکوره باشند,درخواست عضویت آنها را ردکند.

ماده۱۳- مسئولیت مالی اعضاء در تعاونی محدود به میزان سهم آنان می باشد مگر آنکه در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

تبصره- مسئولیت دستگاههای عمومی تأمین کننده سرمایه تعاونی(موضوع ماده۱۷ قانون) به میزان سرمایه متعلق به آنان می باشدمگر در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

ماده۱۴- کلیه اعضاء مکلفند به وظایف و مسئولیتهایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده‌اند عمل‌کنند.

ماده۱۵- تعاونی می تواند توسط هیئت مدیره طلب خود را از عضو با اخطار کتبی مطالبه نماید و درصورت وصول نشدن طلب و سپری شدن ۳۰ روز از تاریخ اخطارنامه,ازکل مطالبات وی از تعاونی و درصورت عدم تکافو از بهای سهام وی برداشت کند و هرگاه مبالغ مذکور کفایت نکند تعاونی برای وصول مازاد طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد.

ماده۱۶- خروج عضو از تعاونی, اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد.

تبصره- درصورتیکه خروج اختیاری عضو موجب ضرری برای تعاونی باشد وی ملزم به جبران است.

((درصورتیکه تعاونی از نوع تولیدی باشد تبصره ذیل نیز باید اضافه شود.))

تبصره۲-  در تعاونیهای تولید هیئت مدیره موظف است قبلاً اعضای متخصص تعاونی را شناسایی ومراتب را به آنها اعلام نماید. در اینصورت اینگونه اعضاء حداقل ۶ ماه قبل از استعفاء از عضویت باید مراتب را کتباً به هیئت مدیره اطلاع دهند.

ماده۱۷- در موارد زیر عضو از تعاونی اخراج می شود :

  • از دست دادن هریک از شرایط عمومی یااختصاصی عضویت مقرر دراین اساسنامه,به استناد گزارش مکتوب مراجع ذیربط.
  • عدم رعایت مقررات اساسنامه وسایر تعهدات قانونی پس از دواخطارکتبی توسط هیئت مدیره به فاصله ۱۵ روز و گذاشتن ۱۵ روز از تاریخ اخطار دوم.
  • ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی شود و وی نتواند ظرف مدت یکسال آن را جبران نماید یا انجام اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند و یا با تعاونی رقابتی ناسالم نماید.

تبصره-  تشخیص موارد فوق بنابه‌پیشنهادهریک از هیئت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی‌ عادی‌ خواهد ‌بود.

ماده۱۸- درصورت لغو عضویت به سبب فوت,استعفا,انحلال و اخراج, ارزش سهام عضو براساس …………………. محاسبه و پس از منظورنمودن سایرحقوق و مطالبات وی,به دیون تعاونی تبدیل میشود و پس از کسربدهی وی به تعاونی , به او یا ورثه اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسویه حساب خواهدشد.

درجای خالی می توان از هریک از روشهای قیمت روز, ارزش اسمی,میانگین ارزش روز و ارزش دفتری, ارزش ویژه(مجموع ارزش اسمی و اندوخته‌ها تقسیم بر سهام) و یا هر روش مناسب دیگر استفاده کرد.

تبصره- درصورتیکه ورثه تقاضا نماید که سهم عضو متوفی از عین اموال تعاونی پرداخت شود و تراضی یا مصالحه ممکن نباشد, چنانچه عین , قابل واگذاری بوده و به تشخیص هیئت مدیره موجب اخلال و ضرر فاحش به اعضا و تعاونی نگردد آن قسمت از اموال تسلیم ورثه می شود.

ماده۱۹- درصورت فوت عضو, ورثه وی که واجدشرایط عضویت بارعایت تبصره ماده۱۲ این اساسنامه باشند, عضو تعاونی شناخته می‌شوند ودرصورت تعدد بایستی مابه‌التفاوت افزایش سهم ناشی از تعدد خود رابه تعاونی بپردازند؛ اما اگر کتباً اعلام نمایند که مایل به عضویت در تعاونی نیستند و یا هیچکدام واجدشرایط نباشند,عضویت لغومیگردد.

تبصره- اگر تعداد ورثه بیش از ظرفیت تعاونی باشد,یک یا چند نفر به تعداد مورد نیاز تعاونی با توافق سایر وراث و به تشخیص هیئت مدیره عضو تعاونی شناخته می شوند.

فصل سوم-  ارکان تعاونی

ماده۲۰-ارکان تعاونی عبارتست از :

۱-  مجمع عمومی                    ۲-هیئت مدیره                        ۳-  بازرس/بازرسان.

ماده۲۱-  مجامع عمومی تعاونی به دو صورت تشکیل می‌گردد مجمع عمومی عادی, مجمع عمومی فوق‌العاده

چگونگی تشکیل مجمع عمومی و سایر مقررات مربوطه مطابق آیین نامه تشکیل مجمع عمومی ( موضوع تبصره ۳ ماده ۳۳ قانون بخش تعاونی ) خواهد بود .

۲- هیئت مدیره:

ماده۲۲- هیأت مدیره مرکب از . . . . . نفر عضو اصلی و . . . . . . نفر عضو علی‌البدل می‌باشد که از میان اعضاء برای مدت سه سال با رای مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب می‌شوند. حائزین اکثریت بعد از اعضاء اصلی به ترتیب علی‌البدل شناخته می‌شوند و انتخاب مجدد هر یک از اعضاء اصلی و علی‌البدل حداکثر برای دو نوبت متوالی بلامانع است.

(تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره ۳ یا ۵ یا ۷ نفر بوده و تا یک سوم اعضای اصلی, اعضای علی‌البدل خواهند بود)

تبصره۱- افرادی که در هر یک از نوبتهای متوالی بعدی موفق به کسب دو سوم آراء کل اعضاء تعاونی شوند از ممنوعیت مندرج در این ماده مستثنی خواهند بود.

تبصره۲- هیأت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را بعنوان رئیس هیأت مدیره یک نفر ره بعنوان نائب رئیس و یک نفر را بعنوان منشی انتخاب می‌کند.

تبصره۳- در صورت استعفاء فوت, ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر مورجه مکرر هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره یکی از اعضای علی‌البدل به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی در جلسات هیأت مدیره شرکت می‌نماید. غیبت غیر موجه مکرر به موادی اطلاق می‌شود که عضو, علیرغم اطلاع از دعوت, بدون اجازه قبلی و یا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالی و یا هشت جلسه غیر متوالی طی یکسال در جلسات هیأت مدیره جاضر نشود.

تبصره۴- در صورت استعفای دسته جمعی و قبولی آن توسط مجامع عمومی فوق‌العاده, مجمع عمومی عادی بنابه دعوت هیأت مدیره مستعفی و یا وزارت تعاون برای انتخاب هیأت مدیره جدید تشکیل خواهد شد.

 

فایل کامل این تحقیق ۴۲ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *