آشنایی با انواع پورتال و پورتالهای سازمانی

آشنایی با انواع پورتال و پورتالهای سازمانی

قیمت : ۲۵۰۰ تومان ( دو هزار و پانصد تومان )

تعداد صفحات:

۲۵ ( بیست و پنج)

دسته :

کامپیوتر و IT

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب :

چکیده

؟

نقش تسهیل کننده

تا یک محل کسب و کار الکترونیکی

و بازگشت سرمایه (ROI)

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

چکیده :

عبارت پرتال به معنى درگاه و در مى باشد . در حقیقت وظیفه یک سایت پرتال جمع آورى اطلاعات از منابع مختلف و ایجاد یک درگاه واحد براى دسترسى به کتابخانه اى از اطلاعات و خدمات دسته بندى و اختصاصى شده مى باشد . پرتال ها با این هدف ایجاد
مى شوند که کاربران اینترنت بتوانند گردش خود را در اینترنت از طریق یک مدخل مدرن و ساختیافته شروع نموده و هر موقع که اراده کنند بدون هیچ مشکلى به نقطه شروع بازگردند .
در یک دسته بندى کلى عملکرد ها و قابلیتهاى اصلى یک سیستم پرتال عبارتند از :
– دسترسى به اطلاعات مورد نیاز
– ارتباط با دیگر کاربران
– دسترسى به برنامه هاى کاربردى مجزا
– انجام امور روزمره کارى ، شهرى ، ادارى و …
بنابراین یک سایت پرتال باید علاوه بر
قابلیتهاى زیر بنایى همچون امنیت ، سرعت ، و دقت ، سرویسهاى متععدى نیز در اختیار کاربران و مدیران سایت قرار دهد . عمده این سرویسها عبارتند از:
۱- سرویس مدیریت محتوا
۲- سرویس پست الکترونیک
۳- سرویس کنفرانس الکترونیکى
۴- سرویس جستجو
۵- سرویس عضویت در سایت
۶- سرویس نظر سنجى
۷- سرویس تکمیل و ارسال فرم هاى الکترونیکى
۸- سرویس پرداخت اینترنتى
۹- سرویس خبر

باید توجه داشت که یک پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتى نیست بلکه ترکیب درستى از سرویس هاى اصلى فوق الذکر است .

انواع پرتال : پرتال هاى شرکتى : Corporate Portal
دسترسى اختصاصى به اطلاعات خاصى از یک شرکت یا
کمپانى خاص را فراهم مى کند .
– پرتال هاى تجارى : Commerce Portal
از مقوله تجارت الکترونیک پشتیبانى مى کند .
– پرتال هاى شهرى : City Portal
دسترسى به خدمات و اطلاعات یک شهر را ممکن مى
سازد .
– پرتال هاى فراگیر : Pervasive Portal
دسترسى از طریق تجهیزات فراگیر مثل PDA را ممکن میسازد.

 

مقدمه :

پورتال چیست ؟

پورتال ( واژه پورتال به معنی دروازه یا محل ورود به یک شهر است.) را می توان یک مرکز ارائه خدمات و اطلاعات اینترنتی دانست که بر چهار پایه اصلی استوار است:

۱) انطباق پذیری

۲) اختصاصی کردن

۳) یکپارچه سازی

۴) پشتیبانی انجمنهای اینترنتی.

تعریف پورتال از دیدگاههای متفاوتی امکان پذیر است، زیرا کاربران امکانات زیادی را برای آن متصور می شوند. تا کنون تعبیرات گوناگونی از پورتال ارائه شده است. یک پورتال به عنوان یک فضای کاری برای تجارت الکترونیکی مبتنی بر شبکه با امکان تنظیم شخصی و محتوایی و برخوردار از قابلیت های مشارکت با دیگر همکاران و دسترسی بی سیم تعریف شده است. اما آنچه که بطور کلی برای یک پورتال مطرح می باشد، عبارت است از تمرکز بر روی آنچه که پورتال ها می توانند برای یک سازمان فراهم کنند. استفاده از واژه جمع “پورتال ها” نیز اتفاقی نیست. سازمانها نیز برای مواجهه با مسائل چندگانه خود در حوزه های مختلف معمولاً بیش از یک پورتال دارند. نقش تسهیل کننده پورتال در انجام امور اداری، بازرگانی، آموزشی و پژوهشی و کارایی چندگانه آن، آن را تبدیل به یک محل کار الکترونیکی برای کاربران آن نموده است. پورتال های سازمانی جدای از خدماتی که در سازمانها ارائه می کنند، فرصت‎های نوینی را متناسب با توان اقتصادی و اجرایی سازمانها فراهم می ‎نمایند. این بدان مفهوم است که پورتال های سازمانی در راستای اهداف خود، زمینه همکاری‎های متقابل و امکان بهره ‎برداری از توانهای حرفه ‎ای و سرمایه‎ گذاری طرفهای درگیر در فعالیت‎های مختلف را فراهم می ‎سازند.

اعمالی را که پورتال روی محتوا انجام می دهد، می توان به چهار گروه کلی تقسیم بندی کرد :

۱) گردآوری

۲) اختصاصی کردن  (یعنی نقش هر کدام از کاربران را، به علاوه حقوق دسترسی آنها مشخص می کند. )

۳) توصیه و معرفی کردن محتوا : پورتال می تواند بر اساس علاقمندی های یک کاربر و یا اطلاعاتی که در مورد او می داند، مطالب مناسب را در اختیار او قرار دهد. این مهم می تواند حتی از طریق دنبال کردن موضوعات مورد علاقه کاربر صورت گیرد.

۴) گلچین کردن و خلاصه کردن مطالب: پورتال می تواند به صورت خودکار مطالب را خلاصه نموده، در اختیار کاربر قرار دهد. به عنوان مثال کلمات کلیدی یک مقاله می تواند برای جستجوی آن مورد استفاده قرار گیرد.

شاید بتوان از Yahoo یا Amazon به عنوان کاملترین پورتال هایی که تا به حال ساخته شده اند، نام برد.

  • پورتال های سازمانی

پورتال های سازمانی اساساً با دو هدف طراحی و در سطح سازمانها مستقر شدند. این دو هدف شامل مدیریت متمرکز اطلاعات سازمانی در مؤسسات و ارائه خدمات اطلاعاتی روزآمد می ‎باشد. پورتال های سازمانی از یک سو امکان مدیریت متمرکز در سازمان را برای مدیران و معاونان مؤسسات و سازمانها فراهم می‎ کنند و پنجره ای شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار می ‎دهند و از سوی دیگر کاربران و مشترکین خود را از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه ‎های کاری و تجاری آگاه می‎ سازند. این پورتال ها علاوه بر اطلاع ‎رسانی زمینه‎ های تعامل میان مدیران و کارمندان و مشتریان یا کاربران را ایجاد می‎ نمایند. محیط شبکه ‎ای پورتال های سازمانی به گونه ای طراحی می ‎شود که یک کاربر پس از ورود به آنها خود را در فضای مجازی یک محیط تجاری یا کاری می ‎یابد و علاوه بر انجام امور اجرایی و تجاری در سراسر اوقاتی که در این محیط به سر می ‎برد احساسی از لذت را همراه با آموزش تجربه می نماید. یکی دیگر از ویژگی‎های پورتال های سازمانی این است که کاربران با مشارکت در فعالیت‎های مبتنی بر شبکه خلاقیت‎های فردی را در خود پرورش می‎دهند. امکانات تنظیم اختصاصی که معمولاً در هر پورتال سازمانی پیش ‎بینی و ارائه می ‎شود ضمن به چالش گرفتن تجربیات فردی کاربران در کار با امکانات شبکه ‎ای و بسترهای ارتباطی، زمینه ‎های خلاقیت آنها را به شیوه ‎ای کاربردی ایجاد می‎ نماید.

  • آذران پورتال

سیستم آذران پورتال یک سیستم یکپارچه مبتنی بر وب می باشد که جهت اتوماسیون تمامی بخش های یک سازمان در قالب یک سیستم واحد بکار گرفته می شود. این سیستم با بهره گیری از جدیدترین متدلوژی های حال حاضر دنیا در ساخت یک بستر امن و کارا سازمانهای مختلف را یاری می رساند. این سیستم بر پایه معماری Net FrameWork. طراحی گردیده تا برای شرکتها از کارایی لازم برخوردار باشد.

از جمله ویژگیهای این سیستم می توان به کار تابل مدیران ، میل سرور و تنظیمات آن برای سازمان، سیستم گردش مکاتبات، فرم ساز، کیت توسعه نرم افزار، کنترل پنل قدرتمند در مدیریت بخشهای مختلف پورتال با قابلیت تعیین دسترسی کاربران به سیستم نام برد.

از دیگر قابلیتهای سیستم مذکور می توان به قابلیت سفارشی کردن سیستم اشاره کرد. با توجه به معماری این سیستم شما قادرید به راحتی ماژولهای مورد نیاز سازمان خود را پس از طراحی و پیاده سازی بر اساس معماری و ساختار ارائه شده توسط سیستم داخل هسته اصلی سیستم وارد و از آن استفاده نمائید.

یکی از مهمترین قابلیتهای پورتال آذران وب را می توان نصب بر روی Domain شرکت برشمرد که می توان این سیستم را علاوه بر اینترانت ، تحت اینترنت پیاده سازی کند و برای شرکت های در حال توسعه و سازمانها و مجموعه هایی که بصورت چند مجموعه در اقصی نقاط ایران و جهان فعالیت می کنند این ایده آل ترین حالت ممکن جهت تسریع و تکریم ارباب رجوع می باشد. همچنین قابلیت مهم دیگر این پرتال یکپارچه بودن سیستم و اشتراک کامل آن با سیستم مشتری مداری (CRM) و تنظیمات سیستم گردش کار (WorkFlow) می باشد.

نقش تسهیل کننده پورتال های سازمانی در تجارت الکترونیکی

 

در دهه پایانی قرن بیستم و در آستانه ورود به هزاره سوم، با گسترش فناوری اطلاعات، نگرش جدیدی از اقتصاد به نام ” اقتصاد دیجیتال “ (Digital Economy) ظهور یافت که کلیه شؤونات زندگی و تعاملات اجتماعی را دستخوش تحول نمود. تا حدی که تمامی جوامع ناگزیر از رویکرد به آن شدند. اینترنت شرایط تازه‎ای را پدید آورد که در آن تولیدکنندگان، تامین‎کنندگان، فروشندگان و مشتریان، و تقریباً همه عوامل دست‎اندرکار یک چرخه اقتصادی قادر شدند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اینترنت تیوری‎ها و نظریات جدیدی را به میان آورده است که یکی از مشخصه‎های اصلی آنها نگاه تازه‎ای به مقوله کسب و کار است. به جرأت می‎توان گفت که تجارت الکترونیکی یکی از نمودها و کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است و هم اکنون حجم وسیعی از خرید و فروش‎ها در مؤسسات و سازمانهای گوناگونی تاکنون با هدف ارایه راه‎حل‎های نوین جهت بهره‎برداری از فرصتهای تجاری تشکیل و تأسیس شده‎اند. پورتال های سازمانی به عنوان یکی از این راه‎حل‎ها تا حدودی توانسته‎اند انتظارات و امیدهای کاربران را در عرصه‎های تجاری برآورده سازند. معمولاً اولین نگرانی فعالان حوزه‎های تجاری یافتن اطلاعات جدید و منابع اطلاعاتی موثق است. پورتال های سازمانی با بررسی نیازهای اطلاعاتی کاربران خود، مجموعه‎ای از مسیرهای مطمین اطلاعاتی را در اختیار آنها می‎گذارند. از آنجایی که ارایه خدمات پورتال اساساً مبتنی بر شبکه و به ویژه اینترنت می‎باشد، پورتال های سازمانی خدماتی فراتر از آدرس دهی اطلاعات را انجام می‎دهند که معمولاً شامل مواردی نظیر کاوش، سرویس پست الکترونیک، نظر سنجی، گروههای خبری و بحث و غیره است. امکان تعامل میان کاربر با وب سایت اصلی پورتال و همچنین دیگر کاربران عضو یک پورتال سازمانی، زمینه بهره‎برداری هر چه بیشتر از فرصتهایی را که در عرصه‎های تجاری پدید می‎آیند، فراهم ساخته است.

در ادامه این مقاله نقش و کارکرد تسهیل کننده پورتال های سازمانی را در تجارت الکترونیکی مورد بررسی قرار می دهیم.

(فایل کامل این پروژه ۲۶صفحه word همراه با منابع و ماخذ می باشد.)

در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنی فایل پس از پرداخت. 

آشنایی با انواع پورتال و پورتالهای سازمانی

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *