آثار سوء بیماریهای ارثی در روان و افت تحصیلی

 

آثار سوء بیماریهای ارثی در روان و افت تحصیلی

قیمت :   ۲۱۰۰ تومان ( دو هزار و صد تومان)

تعداد صفحات:

۲۱  (بیست و یک)

دسته :

پزشکی و سلامت

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب

آثار سوء بیماریهای ارثی در روان و افت تحصیلی

تالاسمی یا کم خونی دائمی

، طاسی سر و سایر موارد

الف – آلبی نیسم

ب – طاسی سر

پ – لکه های سفید پوست ،

بلوغ : رشد جسمی و روانی

خانواده تک فرزندی

خانواده پرفرزندی ( کثیرالاولاد )

منابع

 

آثار سوء بیماریهای ارثی در روان و افت تحصیلی

تمام موارد و مسائلی که موجب اختلال در رشد جنین می گردد ، هر یک می تواند عاملی تعیین کننده در عدم سازگاری فرد در دوران حیاتش شود و یا باعث تضادهای درونی وی با دنیای برونی اش گردد که بهرحال موجبات آشفتگی روانی و بهم ریختگی تعادل شخصیتی شخص را فراهم می سازد .

مثلاً آندسته که  دچار نقیصه عقلی می باشند ، از ایجاد ارتباط درست و مفید با دنیای اطراف خویش بازمی مانند ودسته دیگر که دارای نقص های گوناگون جسمی هستند ، چه بسا که دچار افسردگی و درخود فرورفتگی شوند . حتی آنانی که دچار اختلالات و نقص اندک اعضا هم هستند ، معمولاً زودرنج ، عصبانی و پرخاشگر به نظر می رسند ، که تمام اینها حالات و واکنش های غیرمتعادل روانی آنان تلقی می گردد . زیرا رفتارها و عکس العمل های هر شخص باید متعادل بوده و متناسب با رشد عقلی و شخصیت اجتماعی او تظاهر کند ، پس هرگونه واکنش تند و خشن در برابر هر رفتار ناخوش آیند و یا میل و خواهش اجابت نشده و یا سرکوفته ، نمی تواند نشانه تعادل روانی شناخته شود .

اگر فردی دارای تعادل روانی نباشد نمی تواند براحساست و غرایز خود چیره شود ؛ و چون قادر به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری درست نیست در اغلب موارد  و گاهی همواره بی درنگ به عکس العمل های شدید رفتاری یا گفتاری آنی – که معمولاً نیز زیان بار است ، دست می زند . بویژه اینکه هرچه سن کودک به دورۀ نوجوانی و شباب نزدیکتر می شود ، میزان آگاهی وی به نقیصه های ژنتیکی و جسمی او هم بیشتر می شود . بنابراین همین موضوع اضطراب و پریشانی وی را شدیدتر می کند و آشفتگیهای دوران بلوغ نیز او را با مسائل حادتری روبرو می سازد و در مجموع همه عوامل دست به دست هم دهند ، می توانند چنین فردی را از وحشت و ترس بسیار و یا یأس و ناامیدی کامل با مخاطرات سنگین روبرو نمایند . بدیهی است که بینش و آگاهی و چگونگی رفتارهای بردبارانه والدین ، مربیان و اطرافیان چنین افرادی می تواند تا حد سرنوشت سازی از حدّت و شدّت حالات و واکنش های زیان بار و غیراصولی آنان بکاهد و تا حد قابل قبولی متعادل سازد .

نارسائی ها و نقیصه هایئی که افراد در اثر توارث بدان دچار می شوند بسیار است که به طور مختصر به چند مورد از آن اشاره خواهیم داشت :

هموفیلی :

بیشتر مردان هموفیلی روحیه مناسبی ندارند و با دیگران سازگار نیستند . بویژه اگر هموفیلی کامل هم باشند ، چون نباید ازدواج کنند ، فشارهای روانی شدیدی را متحمل می شوند . از سوی دیگر ، نظر به اینکه چنین اشخاصی همواره به سبب ترس از خون روش و جلوگیری از ایجاد کوچکترین خراش در بدن ، با نگرانیهای سهمناکی دست بگریبان هستند زندگی پراضطرابی را در پی خواهند داشت و اغلب به همین علت به مشاغل ساده و انجام کارهای سبک می پردازند .

کم هوشی

مسأله مهمی که باید مطمح نظر قرار گیرد اینست که والدین کم هوش و خانواده های دارای ضریب هوشی کم ، فرزندان و کودکان کم هوشی خواهند داشت . چنین افرادی همواره در طول زندگی دچار مشکلات فراوانی خواهند شد و می توان آنرا یکی از عوامل افت تحصیلی افراد جامعه شمرد .

اختلالات مربوط به غدد مترشحه داخلی

اگر ترشح داخلی شخص متناسب نباشد کمی یا زیادی ترشح ابتلائاتی را برای شخص بوجود می آورد که هریک بجای خویش می تواند موجبات ناراحتی های روانی و مشکلات روحی این قبیل افراد را فراهم نماید ، مثلاً کمی یا زیادی ترشح غده تیروئید باعث چاقی یا لاغری مفرط می شود ، که هریک از اینها می تواند تعادل روانی فرد را از بین ببرد . و یا عقب ماندگی که در اثر اختلال در فعالیت غده هیپوفیز حاصل می شود ، مشکلات ذهنی شدیدی را برای عقب ماندگان بوجود می آورد که خود عامل دیگری در زمینۀ افت تحصیلی افراد جامعه محسوب می گردد .

سرخجه و بیماریهای عفونی در زنان بار دار ، رشد جنین را مختل می سازد و چنانچه بیماری عفونی همراه با وخامت باشدد ، به رشد کودک صدمات شدید وارد می آورد . بویژه در سه ماهه اول بارداری ،  منجر به بیماری های قبلی ، چشمی و یا گوشی طفل می گردد . از جملۀ این کودک این بیماریهای عفونی سرخجه استن که باعث آسیب جدی در بینائی یا شنوائی کودک می شود و حتی در مواردی به کری وی ارتباط با اطرافیان و ترس از موارد مسخره قرار گرفتن ، اغلب گوشه گیر ، زود رنج و عصبی هستند و این بهم ریختگی تعادل روانی ، باعث عقب ماندگی تحصیل آنان می شود که این نیز عامل دیگری در جهت افت تحصیلی افراد جامعه است .

 اکیسم و اعتیاد به مواد مخدر

زن بار دار معتاد به الکل و مواد مخدر باعث می گردد که با بیماری قلبی متولد شود ؛ و در گیر بودن طفل با این بیماری ، بتدریج سبب بازمان و یا عقب ماندگی وی از درس و تحصیل علو خود عامل دیگری بر افت تحصیلی است .

تالاسمی یا کم خونی دائمی

فقدان یکی از فاکتورهای خونی در فرد ، موجب بیماری تا لاسمی می شود که به شخص کم خونی دائمی می دهد . این بیماری که مادرزای است ، خوشبختانه خیلی به ندرت دیده می شود . در مواردی که بیماری شدید باشد ، این قبیل افراد اغلب در خود فرو رفته و اندوهگین وگوشه گیر می شوند در مواردی که بیماری شدید باشد ، این قبیل افراد اغلب در خود فرو رفته و اندوهگین وگوشه گیر می شوند ؛ و از سوی دیگر ، چون باید در هر ماه در پی برای تزریق خون مدرسه را ترک گویند و به پزشک گویند و بیمارستان مراجعه نمایند ، بنابراین این معمولاً علاقه ای به کار و فعالیت و حضور در کلاس در نشان نمی دهد و یا ترک تحصیل می کنند .

آلبی نیسم ، طاسی سر  لکه های سفید پوست و سایر موارد

بر مادران و پدران و معلمان وظیفه است تا از همان اوان کودکی با شناخت درست و آگاهی کامل در تربیت و مراقبت از دگرگونیها روحی و روانی آنها فرزندانشان بپردازند و با تقویت روحیۀ آنان ، نسبت به شکل گیری شخصیت واقعی دادن و رشد کودکان و جوانان کوشا باشند ، زیرا چه بسا که بی اهمیت شناختن و یا کم بها دادن به چنین مسائلی که در نخست هم ساده  و پیش پا افتداه به نظر می رسد ، توانیم باعث شویم چنان ضربات کوبنده روحی و عاطفی به کودکان و جوانان ما وارد شود که تا پایان عمر آنان نیز قابل جبران نباشد .

الف آلبی نیسم

افراد مبتلا به آلبی نیسم که معمولاً به علت تفاوت ظاهری خود با اطرافیان ، ترس از نگاههای کنجکاو و نیشخندهای همشاگردیها و فرار از آزار دیگران ، از شرکت در گفت و شنودها و بازیها و هرگونه فعالیتهای گروهی خودداری می کنند و یا در مواردی از دفاع بحق از خویش ناتوان می مانند . این دسته از افراد غالباً کم گو ، خجالتی و گوشه گیر هستند . در صورتی که می توان از همان سالهای نخست زندگی ، با بردباری و شکیبائی و گفت و شنودهای دوستانه ، همچنین با شناخت ویژگیهای دخشان این چنین افراد و بازگوکردن آنها در جمع دوستان ، همبازیها و اعضای خانواده ، به صورتی که جنبه ساختگی و ریا – نداشته باشد – و نیز از راه یاری جستن از آنان در انجام کارهای عادی و جاری روزانه ، توانائی ها و چه بسا برتری هایشان نسبت به افراد سالم را هر روز بیشتر از روز پیش نمایان کرد و با ایجاد و تقویت حس اعتماد به نفس آنان را به زندگی و فعالیت عادیشان بازگردانید .

ب طاسی سر

نه فقط جوانان که در این دوره سنی خیلی حساس و زودرنج هستند ، بلکه گاه مردانی یافت می شوند که به هیچوجه نمی توانند طاسی سر را بپذیرند و به همان شکل در اجتماع ظاهر شوند . مردانی که همواره نگران آشکار شدن طاسی سر خود نزد دوستان ، همکاران و حتی بستگان خویش هستند و به همین جهت با بیم ها و تشویق های همیشگی روبرو هستند. به همین علت ، در مواردی نیز اعتماد به نفس آنان دستخوش تزلزل قرار می گیرد.

نوجوانان و جوانان سنگینی این فشار روانی را بیشتر حس می کنند . اطرافیان ، دوستان و همشاگردیهای ناباب با تمسخر و گفتار نابجای خود می توانند بار این مشکلات را سنگین تر کنند و حتی به پیشرفت تحصیلی درس و فعالیتهای اجتماعی و شکوفائی آنان صدمه جدی وارد سازند .

مادران و پدران بیدار دل و آگاه ، در این مورد آسان تر می توانند اعتمادبه نفس چنین افرادی را به آنان بازگردانند ، تا آنجا که در سالهای جوانی و سالهای پس از آن هم کمترین نگرانی و تشویش روانی را نداشته باشند .

پ لکه های سفید پوست ، کوتاهی و بلندی قد و قامت

لکه های سفید پوست و کوتاهی و بلندی قد و قامت و سایر موارد غیرعادی در کودکان ، نوجوانان و جوانان می تواند موجب حساسیت های شدید روانی در آنان شود و به تدریج در فعالیتهای گروهی و اجتماعی آنان تأثیر ناخوش آیند بگذارد و یا در مواردی به ترک تحصیل و مدرسه بیانجامد .

این قبیل عوارض مادرزادی که فرزندان در اثر توارث بدان دچار می شوند ، غالباً آنانرا زودرنج ، خرده گیر ، و بهانه جو بار می آورد و کمترین توجهی دوستان حتی مادر و پدر خویش را حمل بر نقص ظاهری خود می کنند و هر روز زیر فشار روانی آن خود را متزلزل تر و ناتوان تر می یابند . حال اینکه در تمام موارد همچون موردهای یاد شده پیش ، می توان آنانرا از همان دوران کودکی و نوجوانی به تدریج آنچنان با سایر خصوصصیات برجسته عقلی و ذهنی و ویژگیهای پربهای عاطفی شان آشنا کرد که در جوانی و دوره های پس از آن نیز هیچ گاه کم و کاستی در خود احساس ننمایند و مانند سایر همسالان و کسان خویش کوشا باشند و در مواردی نیز بدرخشند .

آری ، بسیارند مردان کوتاه قدی که مغزهای مشهور اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان هستند و فراوانند مردان بلند قامتی که در چهار گوشه دنیا ، هر یک در زمینه و رشته ای صاحب نام و اعتبار می باشند . باید شرح حال اینگونه زنان و مردان کور ، کر و لال موفق و نامدار را برای فرزندان و جوانان خویش بازگو کرد و گفت و گفت تا آنان دریابند همانطور که فقط داشتن قد و قامت رسا و بدون عیب باعث برتری ، ترقی و نام آوری نمی شود ، قد و قامت و یا سر و وضع غیرعادی و غیرمعمول نیز نمی تواند سبب سرشکستگی و عقب ماندگی و یا تیره روزی شخص گردد ، بلکه اندیشه توانا و همت بلند و پشتکار آدمی است که می تواند هر فردی را به آن مرتبه ای که توانائی و سزاواری رسیدن بدان را دارد برساند .

کمترین بی توجهی و کوتاهی در هر یک از موارد یاد شده می توانند موجبات افت تحصیلی این دسته از دانش آموزان را در شمار کل کشور قابل توجه خواهند بود ، فراهم آورد .

فایل کامل این تحقیق ۲۱ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه


 

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *