عنوان مقاله

+

پروژه حسابداری چرخه خرید و پرداخت در شرکت نفت بهران (چارت) 

دانلود پروژه حسابداری چرخه خرید و پرداخت در شرکت نفت بهران (چارت)

فهرست/چکیده

+  

بخشی از متن پروژه : 

تاریخچه‌ی شرکت نفت بهران

شرکت نفت بهران در سال ۱۳۴۱ با شرکت چند ملیتی اکسان (exon) تاسیس شد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی؛ محصولات خود را با نام تجاری esso  به بازار عرضه می‌نمود.

در حال حاضر این شرکت تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ایران و با علامت تجاری بهران فعالیت می‌کند. این شرکت با تولید بیش از صد نوع فرآورده همگام با پیشرفت‌های تکنولوژی در جهان شرکت می‌نماید.

شرکت نفت بهران با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و مجرب و بهره‌گیری از امکانات پالایشگاهی و آزمایشگاهی تحقیقات بزرگترین تولید کننده روغنهای صنعتی و ضدیخ در ایران است. این شرکت همچنین انواع روغن‌های موتور؛ مکمل سوخت؛ موم‌ها پارافینی؛ روغن‌های فرآیند و تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

گروه مهندسین فروش شرکت نفت بهران جهت ارئه خدمات مشاوره‌ای به طور گسترده و مستمر با صنایع و مصرف کنندگان در تماس هستند. از جمله خدمات این گروه می‌تواند ساخت روغن‌های  جدید بر اساس اعلام نیاز صنایع را نام برد.

ساخت روغن‌های جدید بر مبنای نیاز صنایع معادل با مشخصات محصولات و یا بر اساس نمونه‌ی ارسالی؛ با همکاری واحد پژوهش شرکت نفت بهران به کمک تجزینه نمونه؛ انجام آزمون‌های فیزیکی؛ شیمیایی و بررسی شرایط کار برد انجام در اکثر مواقع؛ منجر به ارائه فرمولاسیون روغن معادل و جایگزینی اقلام وارداتی می‌شود در نتیجه علاوه بر تامین نیاز صنایع؛ صرفه‌جویی ارزی نیز مستمر می‌گردد.

از جمله‌ی محصولات ساخته شده به این طریق؛ می‌توان از انواع روغن‌های برش؛ روغن‌های عملیات ماشین کاری فلزات؛ روغن‌های گرافیست‌دار برای مصرف در درجه حرارتهای بالا؛ روغن‌های کمپرسورهای پستونی؛ ………… را نام برد.

محصولات ویژه براساس سفارش و با توجه به مقدار مورد نیاز قابل تولید هستند.

در برخی موارد که ساخت محصول مورد نیاز در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، با توجه به روابط گسترده شرکت با تولید کنندگان بین‌المللی، تامین نیاز صنایع به این گونه روانکار به کمک واحد بازرگانی خارجی شرکت نفت بهران انجام می‌شود.

انواع درخواست خرید :

در اکثر شرکتهای صنعتی خرید به دو صورت داخلی و خارجی انجام می‌گیرد؛ این مطلب در خصوص شرکت نفت بهران نیز صدق می‌نماید.

انواع درخواست‌های خرید داخلی :

هر یک از خریدهای داخلی و خارجی دارای انواع درخواست می‌باشند و در اینجا به مطالعه‌ی انواع درخواست خرید داخلی می‌پردازیم:

  • درخواست‌های خرید هزینه‌ای پالایشگاه و حداقل انبار؛
  • درخواست‌های خرید سرمایه‌ای پالایشگاه؛
  • درخواست‌های خرید هزینه‌ای دفتر مرکزی؛ و
  • درخواست‌های خرید سرمایه‌ای دفتر مرکزی.

 سیکل درخواست خرید حداقل انبار و هزینه‌ای پالایشگاه :

این نوع درخواست‌ها برای موارد اولیه و کلیه‌ی اقلام مصرفی پالایشگاه تنظیم می‌گردد؛ در این نوع درخواست خرید، شخص درخواست کننده بایستی در ابتدا استعلامی در خصوص موجود بودن ماده‌ی مورد نیاز برای انبار تنظیم نماید، در صورتی که ماده‌ی مربوط در انبار موجود نبود، انبار درخواستی مبنی بر خرید ماده‌ی مورد نظر تنظیم می‌نماید، این فرم در پنج نسخه بایستی تکمیل گردد؛ پس از تکمیل فرم مربوطه، نسخه‌ی مربوط به خود (سبز) را بایگانی و نسخه‌ی درخواست کننده (زرد) را برای وی ارسال می‌نماید و سه نسخه‌ی باقی مانده را جهت بودجه (شناسایی اقلام درخواستی به عنوان هزینه) به واحد امور مالی، قسمت بودجه و اعتبارات، ارسال می‌نماید.

امور مالی پس از زدن مهر کنترل بودجه بر روی نسخ، نسخه‌ی مربوط به خود (سفید) را بایگانی و مابقی (سفید و صورتی) را به منظور انجام عمل خرید به واحد تدارکات ارائه می‌دهد. در ضمن ورود اطلاعات درخواست خرید را در سیستم کنترل و تأیید می‌نماید.

شکل (۱) نمونه‌ی فرم درخواست خرید را نمایش می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌نمایید اطلاعاتی که در این فرم باید قید شوند عبارتند از: شماره‌ی درخواست، تاریخ تنظیم و حداکثر تاریخ مورد نیاز، شماره‌ی تأمین اعتبار، کد مرکز هزینه، کد و شرح کالا، تعداد و در نهایت امضاء درخواست کننده، تأیید کننده و تصویب کننده.

شماره‌ی تأمین اعتبار مربوط به اقلامی می‌شود که برای انجام پروژه‌ها از آنها استفاده می‌شود، حتی اگر این اقلام هزینه باشند.

این فرم در پنج نسخه تنظیم می‌گردد، در واقع در پنج رنگ سفید، صورتی، آبی، سبز و زرد موجود می‌باشد و هر رنگ مخصوص یکی از واحدهای می‌باشند که در پایین فرم به منظور راهنمایی نوشته شده و قابل مشاهده می‌باشند.

سیکل درخواست خرید سرمایه‌ای پالایشگاه :

برعکس درخواست‌های خرید هزینه‌ای، این نوع درخواست‌ها برای کلیه‌ی دارایی‌های ثابت پالایشگاه تنظیم می‌شوند؛ در این نوع درخواست خرید شخص درخواست کننده، فرم مربوطه را در پنج نسخه تهیه کرده و آن‌ها را به تأیید می‌رساند و سپس فرم‌ها را تحویل واحد انبار، جهت کنترل مواد و ورود اطلاعات در سیستم رایانه‌ای ارائه می‌نماید.

واحد انبار پس از انجام ثبت اقلام، نسخه‌ی خود را بایگانی و نسخه‌ی درخواست کننده را به وی تحویل می‌نماید؛ سپس نسخ باقی مانده را جهت تأمین اعتبار و شناسایی پروژه‌ی مربوط به امور مالی، واحد بودجه و اعتبارات، ارسال می‌کند.

واحد بودجه و اعتبارات پس از مشاهده‌ی فرم، اگر اقلام درخواستی دارای قیمت بودند عمل کنترل و تأیید اطلاعات مربوط را انجام می‌دهد؛ ولی در صورتی که فاقد قیمت بود، فرم مربوط را جهت گرفتن قیمت برای تدارکات استعلام می‌نماید.

در هر صورت واحد بودجه پس از دریافت فرمهای دارای قیمت نسخه‌ی مربوط به خود را بایگانی و مابقی را به تدارکات ارائه می‌نماید.

نکته‌ای که در اینجا بایستی به آن دقت و اشاره شود این است که در فرم نخست (درخواست خرید مواد اولیه) نیازی به ثبت شماره‌ی تأمین اعتبار نیست و در واقع این شماره مخصوص دارایی‌های ثابت می‌شوند؛ ولی در فرم دوم (درخواست خرید سرمایه‌ای، حتماً بایستی شماره‌ی بتای آن نوشته شود و عدم ثبت آن موجبات تعویق افتادن عمل خرید و نتیجتاً بروز تأخیر در جریان پروژه را در برخواهد داشت.

سیکل درخواست هزینه‌ای دفتر مرکزی :

این درخواست‌ها مانند درخواست‌های هزینه‌ای پالایشگاه برای اقلام مصرفی دفتر مرکزی تهیه می‌شوند؛ طریقه‌ی درخواست این نوع خرید همانند درخواستهای هزینه‌ای پالایشگاه و حداقل انبار می‌باشد؛ با این تفاوت که در این نوع درخواست‌ها خود شخص درخواست کننده فرم درخواست خرید را تنظیم و تکمیل می‌نماید، چرا که در دفتر مرکزی انبار وجود ندارد؛ بنابراین درخواست کننده پس از تنظیم فرم و به تأیید رساندن آن، آنها را برای منابع انسانی جهت ثبت اطلاعات در سیستم ارسال می‌نماید.

منابع انسانی پس از انجام عمل ورود اطلاعات، نسخه‌ی خود را بیگانی و مابقی را برای امور مالی ارسال می‌کند.

امور مالی، پس از شناسایی هزینه‌ی مربوط و ممهور کردن فرمها به مهر کنترل بودجه آنها را جهت خرید برای واحد تدارکات ارسال می‌نماید (البته قبل از ارسال نسخ، نسخه‌ی مربوط به خود را بایگانی می‌کند.

سیکل درخواست خرید سرمایه‌ای دفتر مرکزی :

این درخواستها برای دارایی‌های ثابت دفتر مرکزی تدارک دیده می‌شوند و سیکل این نوع درخواست خرید نیز همانند درخواست خرید سرمایه‌ای پالایشگاه می‌باشد و تفاوتی با آن نمی‌کند.

شمای این فرم را می‌توانید در شکل (۳-۲) مشاهده نمایید. در این فرم نیز همانند فرم قبلی شماره‌ی درخواست، شماره‌ی تأمین اعتبار، تاریخ، قسمت و مابقی اطلاعات لازم جهت ثبت صحیح و آسان اطلاعات مشاهده می‌گردند و بایستی در تکمیل اطلاعات مربوطه نهایت دقت را به عمل آورد.

انواع درخواست‌های خرید خارجی : 

همان طور که اشاره کردیم شرکت دارای دو نوع خرید می‌باشد؛ یکی خریدهای داخلی و دیگری خریدهای خارجی. و هر کدام از این خریدها دارای انواع درخواست خرید می‌‌باشند.

درخواست‌های خرید داخلی چهار نوع هزینه‌ای پالایشگاه هزینه‌ای دفتر مرکزی، سرمایه‌ای پالایشگاه و سرمایه‌ای  دفتر مرکزی می‌باشند.

در مورد درخواست‌های خارجی باید بگوییم که در این درخواست‌ها دارای دو نوع هزینه‌ای و سرمایه‌ای است و چون بیشتر موادی که درخواست خرید خارجی برای آنها می‌شود موبوط به پروژه‌های شرکت می‌باشند، بنابراین این فرمها در پالایشگاه تنظیم و تکمیل می‌شوند و همانند درخواست‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای پالایشگاه ابتدا به انبار جهت موجود بودن ماده‌ی مورد نظر استعلام می‌شود و در صورت موجود نبودن ماده‌ی مربوطه، انبار به واحد برنامه‌ریزی اعلام می‌کند که ماده‌ی مربوطه در انبار موجود نمی‌باشد و در صورت تمایل واحد درخواست کننده، واحد برنامه‌ریزی تولید فرم درخواست خرید خارجی را تنظیم و اطلاعات مورد نظر را در سیستم رایانه‌ای وارد می‌نماید و پس از انجام این عمل، نسخه‌ی خود را بایگانی و نسخه‌ی درخواست کننده را به او ارائه می‌دهد و بقیه نسخ را برای امور مالی، قسمت بودجه و اعتبارات، ارسال می‌نماید.

امور مالی پس مشاهده‌ی درخواست‌های خرید، در صورت هزینه‌ای بودن مواد مربوطه نسخ را ممهور به مهر کنترل بودجه می‌نماید و آن‌ها را جهت خرید برای تدارکات خارجی ارسال می‌نماید.

ولی در صورتی که مواد درخواستی مربوطه سرمایه‌ای بودند، اگر دارای قیمت بودند که پس از زدن مهر تأمین اعتبار، جهت خرید آنها را به تدارکات خارجی ارائه می‌دهد؛ ولی در صورتی که فاقد قیمت بودند، جهت استعلام قیمت به تدارکات ارسال نموده و پس از دریافت قیمت مربوطه، فرم را ممهور به مهر تأمین اعتبار کرده و دوباره ولی این بار به منظور خرید ماده‌ی درخواستی، آن‌ها را به تدارکات خارجی ارائه می‌دهد.

تصویر این فرم را می‌توانید در شکل (۳-۳) مشاهده نمایید. این فرم در چهار نسخه بایستی تنظیم گردد که نسخه‌ی اول (سفید) مربوط به واحد خرید یا همان تدارکات، نسخه‌‌ی دوم (آبی) مربوط به امور مالی، نسخه‌ی سوم (زرد) مربوط به انبار و نسخه‌ی چهارم (سبز) نسخه‌ی درخواست کننده می‌باشند. در این فرم همان اطلاعات مورد نیاز در درخواست‌های داخلی موجود می‌باشند با این تفاوت که تمامی اطلاعات این فرم به زبان انگلیسی می‌باشد.

همچنین باید متذکر شوم که نوشتن بتا یا همان شماره‌ی تأمین اعتبار مربوطه بر روی درخواست‌های سرمایه‌ای خارجی، همانند در خواست‌های سرمایه‌ای داخلی بسیار با اهمیت می‌باشد.

.

فهرست مطالب پروژه حسابداری چرخه خرید و پرداخت در شرکت نفت بهران (چارت) :

تاریخچه‌ی شرکت نفت بهران
انواع درخواست خرید :
انواع درخواست‌های خرید داخلی :
سیکل درخواست خرید حداقل انبار و هزینه‌ای پالایشگاه :
سیکل درخواست خرید سرمایه‌ای پالایشگاه :
سیکل درخواست هزینه‌ای دفتر مرکزی :
سیکل درخواست خرید سرمایه‌ای دفتر مرکزی :
انواع درخواست‌های خرید خارجی :
چگونگی پرداخت :
نمودار های گردش عملیات خرید و پرداخت :
علائم ترسیم نمودار گردش عملیات
اطلاعات کلی گردش عملیات خرید داخلی :
 نمودار گردش عملیات درخواست خرید داخلی (هزینه ای پلایشگاه)
نمودار گردش عملیات درخواست خرید داخلی (سرمایه ای پالایشگاه)
نمودار گردش عملیات درخواست خرید داخلی (هزینه ای دفتر مرکزی)
نمودار گردش عملیات درخواست خرید داخلی (سرمایه ای دفتر مرکزی)
اطلاعات کلی گردش عملیات خرید خارجی :
 نمودار گردش عملیات درخواست خرید خارجی (سرمایه ای و هزینه ای)
پیشنهادات ارائه شده :

======