هوش مصنوعی ، شاخه ها و کاربردهای هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی ، شاخه ها و

قیمت :   ۷۵۰۰ تومان ( هفت هزار و پانصد تومان)

تعداد صفحات:

۷۳  (هفتاد و سه)

رشته:

کامپیوتر و  IT

نوع فایل:

Word

توضیحات:

قابل استفاده بعنوان پروژه پایانی و همچنین برای درس شیوه ارائه مطالب


فهرست مطالب

چکیده

۱-مقدمه ای بر هوش مصنوعی

۱-۱ شاخه های و کاربردهای هوش مصنوعی

۱-۲ تازه های هوش مصنوعی

۱-۳ آجر و ساختمانهای هوشمند

۲-

۲-۱

۲-۲ مزایای سیستم خبره

۲-۳ تکنیک ها و

تکنیک ها و زبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی

۲-۶ زبان، شناخت و خلاصه پردازی

۲-۷

۲-۸ پشتیبانی از محاسبات سمبولیک

۲-۹ انعطاف پذیر بودن کنترل

۳- کاربردهای هوش مصنوعی

۳-۱ کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی

۳-۲

۳-۳ کاربرد هوش مصنوعی در عملیات نظامی

۳-۴ سیستم حبره و کاربرد آنها

۳-۵ ساختار سیستم های خبره

۳-۶ کاربرد سیستم های خبره در کتابخانه ها

۳-۷ جستجو در پایگاههای اطلاعاتی

۳-۸ نمایه سازی

۳-۹ پرا سیستم های خبره اینقدر معروف شده اند

۴-

۴-۱ زبانهای برنامه نویسی در هوش مصنوعی

۴-۱-۱زبانهای برنامه نویسی

۴-۱-۲

۴-۱-۳ برنامه نویسی تابعی در LISP

۴-۱-۴ تعریف ساختارهای کنترلی

۴-۱-۵ تعریف توابع بازگشتی

۴-۱-۶ توابع مرتبه بالا

۴-۱-۷ سایر زبانهای برنامه نویسی تابعی غیر از Lisp

۴-۱-۸ برنامه نویسی منطقی در Prolog

۴-۲ سایر روشهای برنامه نویسی

۵-

۵-۱ روش استفاده شده برای تشخیص

۵-۲ ساختار شبیه سازی آزمون

نتیجه گیری

منابع

 

پیشگفتار :
هوش مصنوعی، هوش ماشین هاست! در واقع شاخه ای از علوم کامپیوتر است که قصد دارد راه حل های الگوریتمی را ارائه کند تا بتوانیم به وسیله آنها در ماشین ها هوشمندی ایجاد کنیم. اما این تعریف کافی نیست؛ اول از همه باید بدانیم که تعریف هوشمندی چیست و بعد باید منظور از ماشین را دربیابیم:  استدلال، منطق، تصمیم گیری ؛ این ها توانایی هستند که شما از آنها استفاده می کنید. پس شما هوشمند هستید. اگر این توانایی ها را در کامپیوتر هم ایجاد کنیم، آنگاه به ماشین هوشمند دست می یابیم! به همین سادگی … ولی به جز این ها چیز های دیگری هم در رابطه با تعریف هوشمندی وجود دارند که دانستن آنها را می توان مهم ارزیابی کرد. در واقع بحث هایی که در مورد هوشمندی و هوش مصنوعی مطرح شده است؛ تنها به دوره ی امروزه ی ما و قرن ۲۱ مربوط نمی شود، بلکه از سال ۱۹۵۰ این مباحث به طور جدی مطرح شد.

چکیده:
هوش‌ مصنوعی‌ به‌ تعدادی‌ میدانهای‌ فرعی‌ تقسیم‌ شده‌ است‌ و سعی‌دارد تا سیستم‌ها و روشهایی‌ را ایجاد کند که‌ بطور تقلیدی‌ مانند هوش‌ ومنطق‌ تصمیم‌گیرندگان‌ عمل‌ نماید.
سه‌ شاخه‌ اصلی‌ هوش‌ مصنوعی‌ عبارتند از: سیستم‌های‌خبره‌، آدمواره‌هاو پردازش‌ زبان‌ طبیعی‌ .

* سیستم‌های‌ خبره‌
سیستم‌های‌ خبره‌، برنامه‌های‌ کامیپوتری‌ هوشمندی‌ هستند که‌ دانش‌و روشهای‌ استنباط و استنتاج‌ را بکار می‌گیرند تا مسائلی‌ را حل‌ کنند که‌برای‌ حل‌ آن‌ها به‌ مهارت‌ انسانی‌ نیاز است‌.
سیستم‌های‌ خبره‌ کاربر را قادر به‌ مشاوره‌ با سیستم‌های‌ کامپیوتری‌در مورد یک‌ مسئله‌ و یافتن‌ دلایل‌ بروز مسئله‌ و راه‌حل‌های‌ آن‌ می‌کند.در این‌ حالات‌ مجموعه‌ سخت‌افزار و نرم‌افزار تشکیل‌ دهنده‌ سیستم‌خبره‌، مانند فرد خبره‌ اقدام‌ به‌ طرح‌ سئوالات‌ مختلف‌ و دریافت‌پاسخ‌های‌ کاربر، مراجعه‌ به‌ پایگاه‌ دانش‌ (تجربیات‌ قبلی‌) و استفاده‌ ازیک‌ روش‌ منطقی‌ برای‌ نتیجه‌گیری‌ و نهایتا ارائه‌ راه‌حل‌ می‌نماید.همچنین‌ سیستم‌ خبره‌ قادر به‌ شرح‌ مراحل‌ نتیجه‌گیری‌ خود تا رسیدن‌ به‌هدف‌)چگونگی‌ نتیجه‌گیری‌(و دلیل‌ مطرح‌ شدن‌ یک‌ سئوال‌ اجرایی‌)روش‌ حرکت‌ تا رسیدن‌ به‌ هدف‌(خواهد بود.
سیستم‌های‌ خبره‌ برخلاف‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ که‌ بر روی‌ داده‌ها(Data) عمل‌ می‌کنند، بر دانش‌ (Knowledge) متمرکز شده‌ است‌. همچنین‌ دریک‌ فرآیند نتیجه‌گیری‌، قادر به‌ استفاده‌ از انواع‌ مختلف‌ داده‌ها )عددی‌Digital، نمادی‌ Symbolic و مقایسه‌ای‌ Analoge( می‌باشند. یکی‌ دیگر ازمشخصات‌ این‌ سیستم‌ها استفاده‌ از روشهای‌ ابتکاری‌ (Heuristic) به‌ جای‌روشهای‌ الگوریتمی‌ می‌باشد. این‌ توانایی‌ باعث‌ قرار گرفتن‌ محدودوسیعی‌ از کاربردها در برد عملیاتی‌ سیستم‌های‌ خبره‌ می‌شود.

کلمات کلیدی : هوش مصنوعی – تاریخچه – شاخه های هوش مصنوعی – برنامه نویسی – کاربردهای هوش مصنوعی

۱- مقدمه ای بر هوش مصنوعی
آیا بشر قادر خواهد بود موجودی هوشمند مانند خود به وجود آورد؟ آیا زمانی فرا خواهد رسید که ربات ها به خانه ما رفت و آمد کنند; کنار ما بنشینند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟ شاید سوالاتی این چنین را بتوان زمینه ظهور دانش نوین، با عنوان هوش مصنوعی دانست، نخستین جرقه های هوش مصنوعی به سالهای بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد. زمانی که آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ میلادی، با روی کار آمدن برنامه های بازی شطرنج و ساخت اولین ربات ها و استفاده از زبان های برنامه نویسی در اروپا و آمریکا تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی به جنبه های انسانی نزدیک تر شد. اما هوش مصنوعی چیست؟ و هوشمندی به چه معنی است؟به زبانی ساده هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامه های هوشمند است، هوش مصنوعی، شاخه ای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح; یعنی شبکه های عصبی، تیم های استدلال فازی و الگوریم تکاملی می باشد.اما آلن تورینگ هوشمندی را به گونه ای دیگر تعریف کرده است. وی با انجام آزمایشی که سالها بعد با نام تست تورینگ مشهور شد و بیشتر همانند یک بازی بود، توانست روشی برای تشخیص هوشمندی ماشین ارایه دهد.فرض کنید شما در آزمایش تورینگ شرکت کرده اید. در این صورت، بایستی در یک سوی یک دیوار حایل قرار گیرید; به گونه ای که تنها از طریق یک دستگاه تله تایپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصی که در آن سوی دیوار قرار دارد و هویت او برای شما مشخص نیست، قادر به برقراری ارتباط باشید.در مدت زمان انجام آزمایش، میان شما و آن شخص مکالماتی صورت می گیرد. حال اگر پس از انجام آزمایش به شما گفته شود شخصی که در آن سوی دیوار قرار داشته و به سوالات شما پاسخ می داده، یک ماشین بوده است، در آن صورت، ماشین مورد نظر، یک ماشین هوشمند خواهد بود، اما چنانچه در طول انجام آزمایش، به مصنوعی بودن آن پی ببرید، مطابق دیدگاه تورینگ، ماشین، هوشمند نیست.بدین ترتیب، تورینگ در این آزمایش، مشخصه مهم هوشمندی را توانایی پردازش و درک زبان طبیعی مطرح نمود.در تعریف دیگر، هوش مصنوعی، مطالعه روش هایی برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی است که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد. باتوجه به تعریف فوق منظور از موجود هوشمند، موجودی شبیه انسان یا ابزار یا ماشینی است که می تواند به انسان شبیه باشد. باتوجه به تعرف فوق، منظور از موجو هوشمند، موجودی شبیه انسان و یا ابزار یا ماشینی است که می تواند به انسن شبیه شود.هر چند انسان، هوشمندترین موجودی است که می شناسیم، اما لزوما تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفی تمامی اعمال انسان نیز هوشمندانه و برتر از موجودات دیگر نیست; به طوری که در بسیاری از جنبه های ادراکی و حسی، همچون قدرت بینایی و شنوایی، موجودات دیگر کاملا قوی تر از انسان می باشند.از سوی دیگر، برخی بر این باورند که کامپیوترهای امروزی را می توان جز» ابزارهای هوشمند به حساب آورد; حال آن که این کامپوترها فعلا بهترین ابزار، برای پیاده سازی هوشمندی هستند. همچنین هوشمندی کامپیوترها برخلاف هوشمندی طبیعی انسان است.در کامپیوتر، یک واحد کاملا پیچیده، مسئولیت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد; در حالی که در طبیعت، تعداد بسیار زیادی از واحدهای کاملا ساده (به عنوان مثال، نورون های شبکه عصبی) با عملکرد همزمان خود، رفتاری هوشمند را سبب می شوند. بنابراین، تفاوت هوشمندی مصنوعی و هوشمندی طبیعی، میان پیچیدگی فوق العاده و سادگی فوق العاده است.

۱-۱ شاخه ها و کاربردهای هوش مصنوعی
بیشتر افراد با شنیدن عبارت هوش مصنوعی، ربات های فیلم های علمی، تخیلی و بازی های کامپیوتری و بخصوص شطرنج را به خاطر می آورند.هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاه از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازی ها به سوی دنیای از مسائل شگفت انگیز همچون سیستم های خبره، بینایی ماشین وغیره گام بردارد.امروزه ردیابی از هوش مصنوعی را می توان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوافضا، مهندسی و طراحی پروژه، مشاهده کرد. از این رو متخصصان هوش مصنوعی، باتوجه به کاربردهای گوناگون این علم آن را در شاخه های متنوعی همچون شبکه های عصبی، پردازش زبان طبیعی، روباتیک، انجام مسابقات، سیستم های خبره، یادگیری ماشین، استراتژی تکاملی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین دنبال نموده اند.

۱-۲ تازه های هوش مصنوعی

آنگونه که در روزگاران گذشته اندیشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محیطی وسیع تنها به کمک یک کلید، اینترنت، پشرفت های پزشکی و بسیاری چیزهای دیگر بیشتر به یک رویا می مانست تا یک حقیقت امروزی، به زودی وسایل هوشمند نیز در فروشگاه ها و مراکز خرید، به صورت انبوه به راحتی در اختیار ما قرار خواهند گرفت.
لباس های هوشمند
با توسعه نانو تکنولوژی و استفاده از مواد مولکولی سبک، امکان ساخت لباس هوشمند فراهم شده است. اینگونه لباسها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیط های مختلف را داشته، شخص را در برابر صلاح بیولوژیکی و شیمیایی محافظت می کند. امکان مجهز نمودن این گونه لباسها به تجهیزات مخابراتی، انتقال علائم حیاتی درمان از راه دور در مناطق جنگی و یا آسیب دیده از دیگر مزایای این لباس ها به شما می آید.

فایل کامل این تحقیق ۷۳ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه

 

توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *