عنوان مقاله

+

مقاله تصویر سازی

فهرست/چکیده

+

فهرست مطالب

مقدمه     ۴
تاریخچه تصویر سازی در جهان     ۶
تاریخچه تصویر سازی در ایران    ۸
تصویرسازی داستانی – انواع متون داستانی    ۸
اقسام داستان    ۹
۱-اسطوره    ۹
۲- رمانس- داستان های شاه پریان    ۹
۳- محاکات برتر (تقلیدی یا حکایت گونه از نوع برتر)    ۱۰
۴- محاکات فروتر (داستان تقلیدی از نوع فروتر یا پست تر آن)    ۱۰
۵- طنزآمیز    ۱۱
شخصیت سازی (چهره)     ۱۳
(نمای پلان)    ۱۷
نمای (اول)     ۱۷
نمای (دوم)     ۱۸
نمای (سوم)     ۱۹
نمای (چهارم)     ۲۱
نمای (پنجم)     ۲۱
نمای (ششم)    ۲۲
نمای(هفتم )    ۲۲
نمای (هشتم)     ۲۳
نمای (نهم)    ۲۳
نمای (دهم)    ۲۴
(نتیجه)    ۲۵

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

چکیده

در این مقاله درباره تاریخچه تصویر سازی در جهان، تاریخچه تصویر سازی در ایران، تصویرسازی داستانی،  اقسام داستان و شخصیت سازی را مورد بررسی قرار می دهد.

در سرزمین ایران در سنت نقاشی مینیاتور پس از دوره عباسی (مکتب بین المللی عباسی) و سلجوقی (مکتب سلجوقی) تا دوره تیموریان (مکتب هرات) و سپس آغاز عصر نوین در عهد صفویه (مکتب تبریز، قزوین و اصفهان)، نقوش تصویری روایی (دارای محتوی داستانی) راوی قصص و حکایت های منظوم (شعر گونه) بوده اند.

برای درک میان انسانها و تشخیص ملیت و فرهنگ تصویر سازی ایجاد شد البته به صورت پیشرفته و مدن .

تکنیک هایی که در این زمینه به کار گرفته می شود باید خلاقانه و زیبا باشد .تکنیکی که در این پروژه به کار رفته است گراش است و این کتاب برای گروه سنی الف وب طراحی شده است .

واژه های کلیدی: تصویر سازی ، تاریخچه ، تصویرسازی داستانی،  اقسام داستان ، شخصیت سازی

 

مقدمه:

رویا اپز ذهن های خلاق بیرون می زند تا به یک ایده تبدیل شود .

(هنر برتر از گوهر آمد پدید )

این ایده های زیبا هم در تصاویر کتاب کودکان و هم به صورت خیال پردازانه در تصاویرذ متحرک به کار گرفته می شود .

گزارشی که در پیش رو دارید مربوط به تصویر سازی کودک و برای گروه سنی الف و ب طرح ریزی شده است . امیدوارم بتوانم گزارش جامع و کاملی در این عرصه بزرگ ارائه دهم . تکنیک انجام شده با گراش است وصفحه بندی آن طوری است که مطالب به صورت سفید خوانی گنجانده شده اند تا چشم در صفحه گردش باشد و ثابت نماند .

حالاست که باید بگویم چشم ها را باید شست زیرا این تصویر سازی همان تصویر سازی حقیقی است که امروزه در ایران با کمی جرأت بیشتر می گویم یک تصویر ساز واقعی و کامل در ایران نداریم یا اگر داریم هنوزد مجال جولان نیافته است .

این اتفاقات من را به اید داستان پادشاه می اندازد که همگان بر حقیقی واقعیند اما هیچکس آن را بیان نمی کند . حالا است که یک کودک باید حرف بزند تا دیگران را به میدان حقیقت بکشاند .

در حقیقت فراهم آوردن امکانات خوب و کامل برای تصویر سازان جوان و خلاق و مستعد می تواند زیبا شناسی ایجاد کند .

جهانی شدن دیگر یک اختیار نیست بلکه یک اجتناب است .

دوران نق زدن ، گذشته است و زمان رقابت علمی است .

طبق  فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که می فرمایند : شما عزیزان کوشش کنید که از این وابستگی بیرون آیید و احتیاجات کشور خودتان را برآورده سازید ، از نیروی انسانی و ایمان خودتان غافل نباشید و از اتکای به اجانب بپرهیزید .)

پس باید بدانیم که نوع برخورد هنرمندان با این مسئله فهمید که یک هنرمند واقعی تنها در سایه عشق و ایمان به هدفش می رسد . سختی ها ، رنج ها، و مرارتها را تحمل کند آن را بخشی انکار خود بداند برای اینکه محک بهتری برای لحظات خوب داشته باشد .

تاریخچه تصویر سازی در جهان :

تصویر سازی در طول تاریخ چیزی جز روایت گری تصویری با داستان پردازی تصویری نبوده است . اما شروع داستان سرایی به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن های اسطوره یی و پیدایش اشکال خطوط نوشتاری ( که قدیمی ترین آن ها خطوط تصویری مانند خط هیروگلیف مصری و خطوط میخی باستان از قبیل خط سومری و عیلامی ) بوده است که به کمک آنها افسانه های اساطیری در کتیبه های سنگی و مهرها یا پاپیروس نوشته می شد .در خلال تمام آن تصاویر داستان هایی در مورد خلقت جهان و انسان ، نیروهای مافوق طبیعی و راز تولد و مرگ موضوع و جهان ماورا موجود بود که در پلان های داستان به هم مربوط می شدند[۱] .

هنر تصویر سازی قبل از پیدایش خط (یعنی دوران قبل از تاریخ) در دوران پارینه سنگی و میان سنگی در نمونه‌هایی مثل نقاشی غارها (مثل غارهای لاسکو و آلتامیرا و غار میرمیلاس در لرستان) چیزی جز نقاشی جادویی نبوده است. در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی نبوده است. در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی قدرت‌های مرموز جهان طبیعت به درون زندگی جمعی انسان‌ها در مواقع شکار برای سیطره بر قدرت حیوانات یا در مواقع دیگر به همراه مراسم و رقص‌‌های آیینی به منظور چیرگی بر قدرت‌های تخریب گر طبیعت یا ظاهر کردن باران و امثالهم، به تصویر کشیده می‌شدند. سپس به تدریج در دوارن نوسنگی یا به وجود آمدن کشاورزی و دامپروری و ظهور هسته‌های اولیه زندگی اجتماعی انسان در شهرها توتم‌های افسانه‌یی (علامت‌های مقدس) و حماسه‌ها شکل می‌گیرند و تصویر سازی، ابزارهای بیانی چنین حماسه‌هایی می‌شوند.

[۱] دانشگر نژاد ، محمد حسن . مبانی تصویر سازی (تهران : انتشارات مدرسه ۱۳۸۰) ص ۳

======