مقاله تصفیه آب

قیمت : ۲۵۰۰ تومان

تعداد صفحات:

۲۲ ( بیست و دو )

دسته :

شیمی-زیست شناسی

نوع فایل:

Word

توضیحات:


فهرست مطالب :

تصفیه آب

تصفیه آب بروش اسمز معکوس

اساس کار اسمز معکوس

تکنولوژی اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی

به وسیله

به وسیله اشعه ماورای بنفش (UV)

چگونه از این تکنولوژی در استفاده کنیم؟

تصفیه آب و نقش فیلترهای کربنی

؟

انواع فیلترهای کربن در دستگاه های تصفیه آب

میزان خاصیت جذب سطحی فیلترهای کربن دردستگاه تصفیه آب

کلرزنی

کلر باقیمانده چیست؟

،

کریپتوس پوریدیوم، با کلرزنی از بین نمی رود

خلاصه

منابع و ماخذ

 

مقدمه :

روشهای تصفیه آب با توجه به نوع و میزان آلاینده های موجود در آب ، نوع و میزان مصرف آب و همچنین شرایط محیطی و اقلیمی منطقه تعیین می گردد. به طور کلی برای هرگونه مصرف اعم از مصارف آشامیدنی ، مصارف بهداشتی و یا حتی مصارف صنعتی ، روشهای تصفیه آب متفاوت وجود دارد.

قبل از تصمیم گیری در باره روش مناسب برای تصفیه آب می بایست نگرانی های اصلی که در خصوص آب وجود دارد را بشناسیم.

معضلات اصلی موجود در آب که می بایست نسبت به حذف آنها اقدام کنیم عبارتند از:

الف) آلودگی میکروبی به دلیل وجود میکروارگانیزمهای بیماری زا در آب

ب) ناخالصی های معلق در آب که باعث کدر شدن آب می شوند. نظیر: گل و لای ، شن و ماسه ، شاخ و برگ درختان و …

ج) گازهای شیمیایی محلول در آب مثل: کلر ، آفت کش ها و …

د) بو و طعم نامطبوع آب

متناسب با نوع آلودگی های موجود در آب و هدفی که ما از تصفیه آب داریم ، روش تصفیه آب می تواند متفاوت باشد.

متداول ترین روش های تصفیه آب عبارتند از:

الف) استفاده از آشغالگیر ها ، حوضچه های ته نشینی و فیلترهای شنی برای حذف ذرات معلق و زلال و شفاف کردن آب

ب) استفاده از تصفیه آب به روش تبادل یونی برای کاهش سختی آب و جلوگیری از رسوب گذاری

ج ) تصفیه آب به روش اسمز معکوس برای حذف کلیه ناخالصی های محلول در آب و حذف سختی و سنگینی آب

د) گندزدایی آب به روش های شیمیایی مانند ، دی اکسید کلر و ازن زنی

ه ) تصفیه آب به روش های: اولترافیتراسیون (UF) و استفاده از اشعه ماورای بنفش (UV) با هدف گندزدایی آب

 

تصفیه آب بروش اسمز معکوس

اسمز معکوس یک فرایند فیزیکی است که می توان از محلولی (حلال + ناخالصی) به کمک یک غشاء نیمه تراوا، حلال تقریبا خالص تهیه کرد. بعنوان مثال به کمک این روش می توان از آب شور، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد. اسمز معکوس می تواند تا ۹۸% مواد معدنی حل شده و مواد آلی و کلوئیدی آب را حذف کند. تکنولوژی اسمز معکوس در دهه های اخیر با به بازار آمدن انواع جدیدی از غشاها، بطور قابل توجهی گسترش یافته است. اسمز معکوس با ظرفیت ۱۰ لیتر در روز الی ۴۰ متر مکعب در دقیقه را می توان از بازارهای جهانی تهیه کرد. جالب است بدانید که در ریاض، پایتخت عربستان، دستگاه اسمز معکوسی با ظرفیت ۳۱ متر مکعب در دقیقه (۳۱ هزار لیتر در دقیقه) ، برای تهیه آب آشامیدنی وجود دارد.

اساس کار اسمز معکوس :

اگر یک غشاء نیمه تراوا (Semi-Permeable Membrane) بین دو محلول با غلظتهای متفاوت قرار گیرد، مقداری از حلال (رقیق) از یک طرف غشاء به طرف دیگر منتقل می شود. غشاء معمولا از جنس استات سلولوز و یا پلی آمید است. البته امروزه غشاء را از مخلوط استات سلولوز و تری استات سلولوز می سازند.
جهت طبیعی حرکت حلال به گونه ای است که محلول غلیظ تر، رقیق می شود.
در شکل زیر آب خالص از غشاء عبور کرده و وارد آب ناخالص می شود. اگر به سیستم اجازه رسیدن به تعادل داده شود، در آن صورت سطح آب نمک ( آب حاوی ناخالصی ) از سطح آب خالص بالاتر خواهد رفت. این اختلاف سطح در دو طرف غشاء را فشار اسمزی می گویند. در واقع تنها مولکولهای آب قادر به عبور از غشاء نیمه تراوا هستند.

با توجه به شکل :
سمت چپ: مولکول های آب در قسمت آب خالص، به خاطر پدیده طبیعی اسمز وارد محفظه آب ناخالص می شوند.
سمت راستمی توان با اعمال فشار P ( به میزان بالاتر از فشار اسمزی ) مولکول های آب را وادار کرد که از محفظه آب شور وارد محفظه آب خالص شوند. این همان مفهوم اسمز معکوس است و راهی است برای تهیه آب شیرین از آب شور.
بنا براین با اعمال فشار مکانیکی به آب شور ، مولکولهای آب از مولکولهای نمک ( ناخالصی ) جدا می شوند. این فرایند را اسمز معکوس می گویند.

تکنولوژی اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی:

هر دستگاه اسمز معکوس ( اعم از خانگی و یا صنعتی ) به صورت ساده شامل قسمتهای زیر است:
الف : غشاء نیمه تراوا ( ممبرین )
ب : پمپی که بتواند فشار لازم آب ورودی به سیستم را تامین کند.
ج : خروجی پساب ( فاضلاب )
در دستگاههای اسمز معکوس خانگی ، آب خام ( تصفیه نشده ) پس از عبور از سه فیلتر اولیه ( پیش فیلتر ها ) و انجام تصفیه اولیه ، با فشار پمپ ( ماکزیمم فشار ۱۰۰ PSI ) وارد محفظه ( هوزینگ ) ای که حاوی ممبرین RO است می شود. ممبرین از چندین لایه غشاء نیمه تراوا که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند تشکیل شده است.

چون ناخالصی ها قادر به عبور از غشاء نیستند از این رو در یک طرف غشاء آب تقریبا خالص وجود خواهد داشت که راهی لوله مرکزی شده و به سمت خروجی آب تصفیه شده هدایت می شود. در طرف دیگر لایه های غشاء، آب تغلیظ شده از ناخالصی ها وجود خواهد داشت که به سمت مجرای فاضلاب هدایت می شود.
وجود پمپ به این دلیل است که آب جهت عبور از چشمه های غشاء که قطر آنها ۰۰۰۱/۰ میکرون است، نیاز به فشار دارد ، لذا وجود پمپ در سیستم ضروری است.
خروجی پساب در سیستم های اسمز معکوس، به منظور دفع ناخالصی هایی که توسط غشاء از آب جدا شده است، تعبیه شده و در واقع آب تغلیظ شده و سرشار از ناخالصی ها از طریق خروجی پساب وارد فاضلاب می شود. همچنین عبور آب از روی سطح غشاء و جاری شدن آن به مجرای فاضلاب باعث می شود که ناخالصی های جدا شده از آب روی سطح غشاء رسوب گذاری نکنند و باعث کاهش عمر غشاء نشوند. در صورتی که مجرای خروجی پساب بنا به هر دلیلی بسته شود، غشاء در مدت زمان کوتاهی کاملا کیپ شده و می بایست تعویض شود. با توجه به اینکه غشاء اسمز معکوس از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است، در نظر گرفتن خروجی پساب جهت افزایش عمر غشاء مقرون به صرفه خواهد بود.
میزان فاضلاب در سیستم های مختلف متفاوت است. اما معمولا نسبت پساب سیستم به تولید آن ، سه به یک است. به عبارتی در بدو راه اندازی سیستم، به ازای هر یک واحد آب تصفیه شده، سه واحد آب وارد فاضلاب خواهد شد.
در دستگاه های اسمز معکوس خانگی ، در خروجی فاضلاب یک محدود کننده جریان تعبیه شده است. این محدود کننده باعث می شود که حداکثر جریان خروجی فاضلاب ، ۴۲۰ میلی لیتر در دقیقه باشد. البته خروجی فاضلاب تنها زمانی جاری خواهد بود که پمپ دستگاه روشن و دستگاه در حال تولید آب تصفیه شده باشد.
فایل کامل این تحقیق ۲۲ صفحه بصورت ورد WORD می باشد.
در تمامی ساعات شبانه روز >> پرداخت آنلاین و دانلود آنلاین پروژه


توجه مهم :

*دوست عزیز در صورت نداشتن رمز پویا یا قطع بودن درگاه بانکی ، لطفا نام پروژه درخواستی خود را جهت هماهنگی برای دریافت شماره کارت واریزی و دریافت لینک دانلود، به واتساپ پشتیبانی سایت  ۰۹۳۹۲۷۶۱۶۳۰  ارسال کنید *(از ساعت ۸ الی ۲۳)

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *